Bazylika św. Jadwigi i św. Bartłomieja Trzebnica (dolnośląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Poprzednie organy zbudował Moritz Robert Müller w 1842 roku. Miały one 33 głosy, dwa manuały i pedał oraz trakturę mechaniczną.

W 1903 roku nowy, 40-głosowy instrument zbudowała firma Schlag & Söhne ze Świdnicy. Organy te umieszczono za prospektem projektu Hansa Poelziga. Miały one dwa manuały (C–f3 z dodatkową oktawą dla połączeń Super) i pedał (C–d1), wiatrownice stożkowe i jeden ogromny miech magazynowy z dwoma stanowiskami dla kalikantów. W późniejszych latach organy remontowała firma Berschdorfa z Nysy. Podczas prac wymieniono niektóre głosy na nowe o tym samym charakterze i wysokości (Pryncypał 16' w pedale oraz Violon 16'), a także romantyczne głosy Schlaga zostały wymienione na wysoko brzmiące głosy wpisujące się w nurt Orgelbewegung. Nie znamy dokładnego roku tych prac.

Ostatnie prace w latach 1982–1984 wykonała firma Nawrot i Synowie z Wronek. Podczas prac dobudowano lub wymieniono niektóre głosy oraz zainstalowano nowy, trzymanuałowy stół gry, zmieniając jednocześnie trakturę na elektropneumatyczną. Do budowy kolejnego manuału wykorzystano jedną wiatrownicę Schlaga, zaś część głosów z głównego manualu umiejscowiono na nowej wiatrownicy. Skale manuałów powiększono do a3 (wykorzystując piszczałki dodatkowej oktawy), a pedału do f1 (dobudowano dostawki z piszczałkami). Podczas prac zlikwidowano wszystkie połączenia sub- i superoktawowe, przez co instrument nie jest wystarczający do kubatury kościoła. 


Budowniczy
Schlag & Söhne
Rok zakończenia budowy
1903
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
48
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Kwintaton 8’ M1. Pryncypał 16’1. Bordun 16’ M1. Violon 32’
2. Rurflet 8’ M2. Pryncypał 8’2. Pryncypał 8’2. Pryncypał 16’ B
3. Pryncypał 4’ N3. Flet-konc. 8’3. Salicjonał 8’3. Violon 16’ B
4. Gemshorn 4’ M4. Gemshorn 8’4. Flet-major 8’4. Subbas 16’
5. Blokflet 2’ B5. Gamba 8’5. Holflet 8’5. Kwintbas 10 2/3’
6. Kwinta 1 1/3’ N6. Doppeltrurfl. 4’ M6. Schalmei 8’6. Oktawbas 8’
7. Sifflet 1’ N7. Oktawa 4’7. Salicjonał 4’7. Fletbas 8’
8. Cymbel 3 ch. N8. Kwinta 2 2/3’8. Trawersflet 4’8. Cello 8’
9. Krzywy-róg 8’ N9. Superoktaw 2’9. Nasard 2 2/3’ N9. Chorałbas 4’
III-I10. Mixtura 5-ch.10. Tercja 1 3/5’ N10. Nachthorn 2’ B
11. Trompete 8’ 11. Dzwonki 2-ch. N11. Mixtura 4-ch. N
12. Clairon 4’ 12. Szarf 3-4 ch.12. Clairon 4’
I-II13. Klarnet 8’ 13. Trąba 8’
III-IITremolo14. Puzon 16’
DzwonyI-Pedału
II-Pedału
III-Pedału
Pomoce
Wałek crescendo, Echo III
Pleno, Tutti
4 wolne kombinacje
Automat pedału
Generalny wyłącznik głosów językowych
Wyłączniki indywidualne głosów językowych i dzwonów
Rejestry, połączenia, stałe oraz wolne kombinacje uruchamiane ręcznie lub nożnie
Przypisy
M – głos Moritza Roberta Müllera z 1842 roku
B – głos Berschdorfa
N – głos firmy Nawrot
Stół gry

Stół gry






Źródło

Instrument znany z autopsji

Autor
Tomasz Barcik


Ostatnia modyfikacja: 2025-08-10 16:25:56

Kościół Czternastu Świętych Wspomożycieli (Trzebnica) - 4 głosów