Kościół św. Teresy od Dzieciątka Jezus i św. Jana Bosco (salezjanów) Łódź (łódzkie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

W chwili obecnej w kościele tym znajduje się ukończony w 1992 roku przez firmę Janusza i Zygmunta Kamińskich z Warszawy duży, 64-głosowy instrument. W projektowaniu dyspozycji instrumentu uczestniczyli: ks. Jan Bednarz, ks. Zbigniew Malinowski, prof. Mirosław Pietkiewicz, Dymitr Szczerbaniak i firma Kamińskich. Instrument został oddany do użytku 19 kwietnia 1992 r.

Organy mają mechaniczną trakturę gry oraz elektromagnetyczną trakturę rejestrową. Dzięki zastosowaniu pamięci typu Setzer możliwe jest zaprogramowanie 64 kombinacji rejestrów.

Stół gry i głosy językowe horyzontalne wykonała firma Laukhuff (Niemcy). Wszystkie przełączniki rejestrowe znajdują się z lewej strony manuałów, co znacznie ułatwia ich obsługę w trakcie gry, zarówno przez grającego, jak i przez registratora. Instrument ma trzy komplety przycisków do obsługi kombinacji zapisanych w pamięci: jeden znajduje się w zasięgu rąk grającego (pod manuałami), drugi w zasięgu nóg grającego, a trzeci pod przełącznikami rejestrowymi służy do obsługi przez registratora.

Sekcja manuału I (pozytyw) jest wbudowana w balustradę chóru muzycznego. Instrument ma dwie sekcje wbudowane w szafy ekspresyjne (manuały III i IV). Organy wyposażono w pedał crescendo. Stopień użycia crescenda jest sygnalizowany świecącymi diodami nad manuałem IV.

Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–g1.


Budowniczy
Zygmunt Kamiński, Janusz Kamiński
Rok zakończenia budowy
1992
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
65
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
1. Pryncypał 8’1. Pryncypał 16’1. Kwintadena 16’1. Róg kozi 8’1. Kontrabas 32’
2. Kwintadena 8’2. Pryncypał 8’2. Pryncypał 8’2. Flet kryty 8’2. Pryncypał 16’
3. Flet kryty 8’3. Flet kryty 8’3. Flet podw. 8’3. Kwintadena 4’3. Subbas 16’
4. Oktawa 4’4. Flet rurkowy 8’4. Salicet 8’4. Pryncypał 2’4. Oktawa 8’
5. Flet rurkowy 4’5. Gamba 8’5. Unda maris 8’5. Kwinta 1 1/3’5. Flet rurkowy 8’
6. Oktawa szpicz. 2’6. Oktawa 4’6. Pryncypał 4’6. Septyma 1 1/7’6. Oktawa 4’
7. Kwinta 1 1/3’7. Róg kozi 4’7. Flet łączony 4’7. Oktawa 1’7. Kwintadena 2’
8. Flet 1’8. Kwinta 2 2/3’8. Nasat 2 2/3’8. Cymbałki 3x1/6’[+1/8'+1/12']8. Alikwot 3x5 1/3’[+3 1/5'+2 2/7']
9. Sesquialtera 2 2/3’ 1 3/5’ [2x]9. Oktawa 2’9. Flet leśny 2’9. Vox humana 8’9. Mixtura 6x4’[+2 2/3'+2'+1 1/3'+1'+2/3']
10. Szarf 5x 1’10. Kornet 3–5x [8'+4'+2 2/3'+2'+1 3/5']10. Tercja 1 3/5’Dzwony G–g’ *10. Puzon 32’
11. Dulcjan 16’11. Mixtura 4–6x2’[+1 1/3'+1'+2/3'+1/2'+1/3']11. Mixtura 4–6x2 2/3’[+2'+1 1/3'+1'+2/3'+1/2']11. Puzon 16’
12. Róg krzywy 8’12. Cymbałki 4x 1’[+2/3'+1/2'+1/3']12. Cymbałki 3x1/2’[+1/3'+1/4']12. Trąbka 8’
13. Trąbka 16’13. Bombard 16’13. Trąbka 4’
14. Trąbka hor. 8’14. Trąbka 8’
15. Trąbka hor. 4’15. Obój 8’
16. Szałamaja 4’
Pomoce
Połączenia: III–I, IV–I, I–II, III–II,
IV–II, I–P, II–P, III–P, IV–P
Crescendo [1-10]
Tremolo manuału I
Tremolo manuału III
Tremolo manuału IV
Żaluzja manuału III
Żaluzja manuału IV
Setzer 8x8
Przypisy
*) Faktycznie g-g''
Stół gry

Stół gry






Źródło

Uzupełnienie informacji: Artur Banaszczyk

Autor
Jakub Garbacz


Ostatnia modyfikacja: 2024-09-19 16:06:16

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy barokowe (Łódź) - 37 głosów
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy symfoniczne (Łódź) - 66 głosów
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – sala nr 2 (Łódź) - 22  (20 ) głosów