Sanktuarium Najświętszej Rodziny Zakopane (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

W świątyni wcześniej znajdował się instrument Antoniego Sapalskiego przeniesiony z kościoła Matki Boskiej Częstochowskiej na Pęksowym Brzyzku. Tuż przed budową nowych organów został znowu przeniesiony, tym razem do Kościeliska, gdzie znajduje się do dziś. Obecne organy powstały z inicjatywy ówczesnego proboszcza ks. Jana Tobolaka oraz organisty Józefa Mistrzyka.

Od zakończenia budowy instrument przez ponad 40 lat nie przechodził poważniejszych remontów, jedynie organista Józef Mistrzyk dokonywał drobnych napraw. W 1968 roku organista Andrzej Kowalczyk zwrócił się do Wydziału Organistowskiego Kurii Metropolitalnej w Krakowie o pomoc w sprawie generalnego remontu, gdyż stan instrumentu znacznie utrudniał grę. Ks. proboszcz Władysław Curzydło miał natomiast twierdzić, że organy są mu niepotrzebne i ma ważniejsze sprawy na głowie. Wcześniej rządca kościoła odrzucił kosztorysy Włodzimierza Truszczyńskiego z Warszawy oraz Henryka Siedlara z Krakowa.

Parafianie, słysząc opinię proboszcza o organach, wyrażali oburzenie, mówiąc np.: jak to wygląda, żeby w Zakopanem nie było organów? Ostatecznie remont odbył się w 1970 roku. Wykonał go Augustyn Kaczmarczyk z Kluczborka. Instrument po remoncie został odebrany przez ks. prof. Karola Mrowca CM upoważnionego przez kurię. W protokole zasugerowano aby zmienić dyspozycję, do czego jednak nie doszło. Ostatni generalny remont, przeprowadzony przez Andrzeja Guziaka z Kościeliska w 2000 roku, umożliwił organizację odbywającego się corocznie festiwalu muzyki organowej.

Kontuar ustawiony przodem do ołtarza na osi kościoła. Pedał wklęsły, równoległy.

Skala manuałów: C-h3; skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Rieger
Opus
2300
Rok zakończenia budowy
1928
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
33
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Mikstura 4 rzęd.1. Kornet 3–4 rzęd.1. Obój 8’1. Puzon 16’
2. Flet kwintowy 1 1/3’2. Tercya 1 3/5’2. Róg giemsowy 8’2. Pryncypałbas 16’
3. Flautino 2’3. Bachflet 2’3. Eolina 8’3. Wiolon 16’
4. Flet rurkowy 4’4. Flauto Traverso 4’4. Vox coelestis 8’4. Subbas 16’
5. Oktawa 4’5. Flet rurkowy 8’5. Kwintadena 8'5. Bourdon Bas 16’
6. Flet kryty 8’6. Salicjonał 8’6. Amabilis 8'6. Oktawbas 8’
7. Flet głęboki 8’7. Pryncypał smyczkowy 8’7. Dolce 4'7. Cello 8’
8. Gamba 8’8. Klarnet 8’
9. Principál 8’
10. Trąbka 8’
11. Bourdon 16’
Pomoce
Połączenia:
Pod 8a III–II
Pod 8a III–I
Pod 8a II–I
III–II
III–I
II–I
I–Ped
II–Ped
III–Ped
Nad 8a I
Nad 8a II–I
Nad 8a III–I
Nad 8a III–II

Dwie wolne kombinacje
Piano
Mezzoforte
Forte
Fortissimo
Tutti
Crescendo
Włącznik głosów językowych
Tremolo manuału III
Żaluzje manuałów II i III
Stół gry

Stół gry

Wnęka ze stołem gry

Wnęka ze stołem gry






Źródło

Rozmowa z organistą
Oględziny własne
Archiwum Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie
https://www.archiwumfestiwali.zakopane.eu/2019/festiwal-organowy/o-festiwalu/koscioly/sanktuarium-najswietszej-rodziny
https://musicamsacram.pl/instrumenty/2513-koscielisko-kosciol-sw-kazimierza

Autor
Jan Szewczyk


Ostatnia modyfikacja: 2024-12-22 22:57:26

Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej (Zakopane) - 17 głosów
Kościół Matki Bożej Częstochowskiej na Pęksowym Brzyzku (Zakopane) - 8 głosów
Kościół Świętego Krzyża (Zakopane) - 30  (29 ) głosów