Śpiewniki i dobór śpiewów

Posty 25 - 30 z 30


Posługa: Inna
Miasto:
Offline
Utworzono: 2014-09-20 18:32:40 Zmodyfikowano: 2014-09-20 18:40:19  

Nie mam, znam z drugiej ręki. Na stronie Zgromadzenia jest tylko strona z pieśnią:

http://strona.pddm.nazwa.pl/Hymny

ale znalazłem jeszcze to:

http://supernuty.pl/zawartosc/duze/npl083419-03-nd.jpg

Znalazłem i spis zawartości na stronie pewnej księgarni wysyłkowej, ale tego trochę dużo, by tu wklejać.



Mariuszem jestem.
Proszę mi nie "panować".


Posługa: Inna
Miasto:
Offline
2014-10-07 23:44:16  

Już mam wyżej wspomnianą pozycję. Na ile ją mogłem przejrzeć - uważam, że jest całkiem dobra. Z pewnością w praktyce codziennej może znaleźć zastosowanie.

Przy okazji, skorom się już zalogował: natknąłem się na dwa teksty jednego autora na temat pieśni "Serdeczna matko", oto linki:

http://pawelpomianek.salon24.pl/67048,czy-maryja-chroni-nas-przed-bogiem

i póżniejszy, który do powyższego tekstu się również odwołuje:

http://pawelpomianek.salon24.pl/130752,milosierna-matka-i-karzacy-bog



Mariuszem jestem.
Proszę mi nie "panować".


Posługa: Organista
Miasto: Wrocław
Online
2016-11-02 15:02:33  

Wszyscy tak sie wspaniale znacie na muzyce liturgicznej że aż żal mi was. Jestescie śmieszni....





Posługa: Organista
Miasto: Wiry
Online
2016-11-21 08:07:04  

Sam jesteś śmieszny, Kolego, sadząc takie posty. Mądrala się znalazł...





Posługa: Organista
Miasto: Grojec k. Oświęcimia
Offline
2017-09-17 21:35:52  

Szanowni Panowie !
Serdeczna Matko nie jest wcale złą pieśnią. Trzeba mieć na uwadze, ze napisano ja dość dawno i należy wziąć pod uwagę życie w XVIII i XIX wieku. Rodzina funkcjonowała zupełnie inaczej niż dzisiaj. Ojciec miał władzę absolutną! Paralela do "Ojca, który siecze" miało swoje uwarunkowanie w tamtejszym świecie i ludzie śpiewający tę pieśń, doskonale wiedzieli "o co chodzi". Gdy dziecko coś przeskrobało, to ojciec brał tzw. dyscyplinę, czyli rzecz dyscyplinującą krnąbrnego dzieciaka i bił, bił i bił dopóki matka się nie wtrąciła i nie kazała opuścić karzącą rękę. To był inny świat. I to przeniosło się na Ojca - Boga.
Jest jeszcze inne wytłumaczenie; w XVIII i XIX wieku bardzo częste były tzw. epidemie i zarazy, które dziesiątkowały ludność. Uważano to, za karzącą rękę Boga i uciekano się o pomoc do Matki, gdyż Ojciec "zajmował się" karaniem. I tak już zostało w pieśni Serdeczna Matko. Nie ma to nic wspólnego z tzw. herezją, gdyż tak ludzie spostrzegali otaczający ich świat. Zresztą i dzisiaj, gdy ojciec, szczególnie po wywiadówce zrobi lanie swojej pociesze, to i tak dzieciak ucieka z krzykiem do matki, by go obroniła, choć i zdarzają się odwrotne sytuacje, gdy matka robi lanie, a latorośl ucieka do ojca, by je obronił.
Problem z tą zwrotką przestaje istnieć, gdyż już w XL i XLI wydaniu Śpiewnika SIedleckiego nie ma tej zwrotki )) Została usunięta !! Jedynie historycy muzyki będą zastanawiali się – dlaczego ?? Pieśń "Serdeczna Matko" posiadała w latach 50-tych XX wieku i później również imprimatur )) a wiec nie zauważono w tekście żadnych nieprawidłowości liturgicznych. Być może, imprimatur dawali kapłani, którzy znali historyczne podłoże tej pieśni ))
Według mnie, za "głębokie" rozważanie o tekstach starych pieśni nie ma sensu, gdyż trudno obecnie zrozumieć zamysł autora i uwarunkowanie historyczne. Jeżeli uważamy, że mnie się osobiście pieśń nie podoba, to nie śpiewam, choć można być "zmuszonym" przez parafian, by taką pieśń śpiewać, gdyż oni jej potrzebują )





Posługa: Inna
Miasto: Bydgoszcz
Offline
Utworzono: 2017-11-02 12:39:59 Zmodyfikowano: 2017-11-03 11:17:59  

jcuryllo: "Niech każdy używa śpiewnika jakiego chce. Redakcja jednak powinna posługiwać się najbardziej rozpowszechionymi i poprawnymi muzyczno-teologicznie śpiewnikami. Do nich zaliczam: śpiewnik Siedleckiego, Liturgiczny, Drogę do Nieba oraz Mioduszewskiego. I to jest koniec listy!". "Śpiewy wydane w śpiewniku zatwierdzonym co najmniej przez władzę diecezjalną (imprimatur) mogą być wykonywane w całej Polsce bez dodatkowych zezwoleń."

Drogi Bracie, 

pierwsze zdanie stoi w opozycji do kolejnych, choć i one są błędne.

Odnośnie do list: zaliczać sobie można, każdy może mieć „swoje typy”, ale nie zmienia to faktu, że właściwe (zatwierdzone) są tylko trzy:

Śpiewnik kościelny ks. Jana Siedleckiego - wydanie XLI (uznanie za ogólnopolski śpiewnik liturgiczny: KEP, kwiecień 2016 r.) Exsultate Deo (potwierdzenie liturgicznego charakteru: KKBiDS EP, listopad 2015 r.) Śpiewnik Liturgiczny TN KUL pod red. Ks. K. Mrowca (zaaprobowany i zalecony przez KEP do użytku liturgicznego, 1987 r.)

Uwaga ogólna: podtytuł "liturgiczny" nie czyni śpiewnika liturgicznym ;)


Lally123: "KEP dla kraju zatwierdza teksty i melodie dopuszczone do użytku w liturgii (...) biskup diecezjalny zatwierdza takie śpiewy na terenie własnej jurysdykcji." – Tak! Zestaw śpiewów oprócz tych, które uzyskały zatwierdzenie Konferencji Episkopatu Polski, może być przez miejscowego ordynariusza rozszerzony.

Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II (8 II 1979 r.):
10. Wszystkie śpiewy przeznaczone do użytku liturgicznego mają mieć aprobatę Konferencji Episkopatu Polski, albo przynajmniej Władzy Diecezjalnej.

Dokument najnowszy: Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej zatwierdzona na 377. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski 14 października 2017 r.:
41. Śpiewy wykonywane podczas liturgii muszą być zatwierdzone przez władzę kościelną.
41 c. Śpiewnik kościelny ks. Jana Siedleckiego (wydanie XLI) został przyjęty przez Konferencję Episkopatu Polski jako ogólnopolski śpiewnik liturgiczny.



Animator liturgiczny i muzyczny.

Szybka odpowiedź