Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego Kraków (woj. małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument został zbudowany w 1956 przez firmę Gebrüder Oberlinger dla kościoła protestanckiego w Alzey (Niemcy); świadczy o tym tabliczka umieszczona nad manuałem III. Fundatorem była jedna z parafianek, która przeznaczyła na ten cel spadek po swoim synu poległym na froncie wschodnim podczas II wojny światowej. W roku 1999 instrument został zdemontowany i przywieziony do Polski, gdzie rozpoczął się jego remont i montaż w tutejszym kościele. Prace te powierzono firmie organmistrzowskiej Jacka Siedlara i trwały one do roku 2000. Podczas tych prac:

  • zmieniono układ wiatrownic;
  • wymienione zostały elementy traktury, częściowo elementy drewniane zostały wymienione na metalowe;
  • sekcję Oberwerku umieszczono w szafie ekspresyjnej i umieszczono nad sekcją Hauptwerku;
  • rozbudowano prospekt szafy organowej i pozytywuc dodając drewnianą obudowę;
  • dokonano zmian w dyspozycji: głos Septzimbel w manuale II zastąpiono Kornetem przeniesionym z manuału III, w miejsce którego zbudowano głos Unda Maris; w manuale I dwurzędowy Kwartan został przerobiony na Sesquialterę.

W roku 2005 dokonano impregancji zainfekowanych elementów drewnianych. Obecnie (2014 rok) instrument wymaga oczyszczenia i strojenia. 

Prospekt zawiera piszczałki głosów: Principal 16' (boczne pola) i Quintadena 16' (środkowa część). Stół gry jest wbudowany centralnie w przednią część szafy organowej, a grający siedzi tyłem do prezbiterium i jest jednocześnie zasłonięty przez pozytyw umieszczony na balustradzie chóru. Instrument jest zasilany przez 2 dmuchawy elektryczne.

 

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.

Budowniczy
Oberlinger
Rok zakończenia budowy
1956
Liczba głosów
37
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Rückpositiv Hauptwerk Schwelwerk 
Tremulant1. Quintadena 16' Tremulant1. Principal 16'
1. Gedackt 8' 2. Principal 8' 1. Gross Gedackt 8’2. Subbas 16'
2. Principal 4' 3. Rohrlöte 8' 2. Spitz gamba 8' 3. Oktav Bass 8'
3. Koppel flöte 4' 4. Oktave 4' 3. Undamaris 8'4. Gedackt Bass 8'
4. Oktave 2' 5. Gemshorn 4' 4. Principal 4'5. Choral Bass 4'
5. Sesquialtera 2f.6. Quinte 2 2/3 5. Klein gedackt 4' 6. Oktawe 2'
6. Sifflöte 1' 7. Oktave 2' 6. Block flöte 2'7. Hintersatz 4f.
7. Zimbel 4f. 8. Mixtur 5f. 7. Scharf 4f. 8. Bell trompete 4'
8. Krumm horn 8'9. Cornett 4f. 8. Dulzian 16'9. Posaune 16'
10. Trompete 8'9. Schalmey 8'
10. Bärpfeife 4'
Pomoce
Połączenia: III-II, I-II, I-P, II-P, III-P
Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Paweł Pajor
Źródło: Oględziny własne, informacje od organisty
Serdeczne podziękowanie dla Bernarda Marcińca, miejscowego organisty, za poświęcony czas, możliwość dokonania oględzin i wykonania zdjęć, oraz cenne informacje


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:12:22

Kościół NMP Matki Kościoła (Prądnik Biały) (Kraków) - 29 głosów
Kościół Najświętszego Imienia Maryi (pijarów – Rakowice) (Kraków ) - 13 głosów
Kościół Stygmatów św. Franciszka z Asyżu (OO. Franciszkanów-Reformatów - Bronowice Wielkie) (Kraków) - 27 głosów

2015-11-12 14:05:48
Mam pytanie. Czy ktoś z Państwa się orientuje w jakim stanie jest ten instrument na obecną chwilę?

Zaloguj się, aby dodać komentarz!