Bazylika Najświętszego Serca Pana Jezusa (Basilique Sacré-Cœur) Paris (Île-de-France)

Prawa część prospektu

Prawa część prospektu

Opis Instrumentu

Organy pierwotnie zbudowane dla barona Alberta de l’Espée do jego pałacu Ilbarritz (południowo-zachodnia Francja) w miejscowości Biarittz. W 1915 roku organy zostały kupione i translokowane do bazyliki Najświętszego Serca Jezusowego. Stąd też nietypowa skala instrumentu (jak na tamte czasy): manuały C-c4, pedał C-g1. Przy przenosinach nieznacznie zmieniono prospekt organów. Instrument jest zakwalifikowany jako pomnik historii. Pozytyw na balustradzie chóru jest atrapą zasłaniającą kontuar.

Instrument podzielony w całości na strony C i Cis. Traktura dla manuału I: Dźwignia Barkera, dla całej reszty mechaniczna. Połączenia mechaniczne.

Zespoły brzmieniowe w środku instrumentu są bardzo logicznie rozplanowane, co daje wiele miejsca dla organmistrza i bezproblemowy dostęp do wszystkich części w organach. Tuż za centralną częścią prospektu znajduje się manuał I (Grand Orgue), za nim manuał II (Positif) i manuał III (Recit), w bocznych częściach instrumentu są "wieże" pedałowe, a manuał IV (Solo) znajduje się w dwóch szafach (C/cis) - jedna ze stron stoi na szafie ekspresyjnej manuału II, a druga z nich na szafie ekspresyjnej manuału III.

Organy są o brzmieniu typowego francuskiego symfonizmu. Ciekawostką tego instrumentu jest ilość głosów 32' w pedale. Aristide Cavaille-Coll budując symfoniczne instrumenty (np St Ouen w Rouen, St Sulpice w Paryżu, Notre Dame w Paryżu, St Denis w St Denis, St Sernin w Tuluzie) do zespołu brzmieniowego pedału budował dwa głosy 32': jeden labialny (Flûte, Soubasse, Principalbasse) i jeden języczkowy (Contrebombarde). W organach bazyliki Sacre-Cœur są 3 głosy 32': Flûte (drewniany, piszczałki otwarte realnej długości), Soubasse (drewniany, piszczałki kryte) oraz Bombarde (metalowe rezonatory, realnej długości). Dla wzmocnienia brzmienia głosu Soubasse są trzy alikwoty: Quinte 10 2/3, Tierce 6 2/5' oraz Septime 4 4/7'. Reasumując: jest to jedyny, oryginalny instrument Cavaille-Colla posiadający 3 samodzielne, realnie brzmiące głosy 32'.


Budowniczy
Aristide Cavaillé-Coll
Rok zakończenia budowy
1898
Liczba głosów
78
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
mieszana
Traktura rejestrów
mechaniczno-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
Grand-Orgue Positif expressif Récit expressif Solo expressif 
1. Montre 16'1. Quintaton 16'1. Bourdon 16'1. Diapason 8'1. Flûte 32'
2. Bourdon 16'2. Principal 8'2. Diapason 8'2. Flûte harmonique 8'2. Soubasse 32'
3. Gambe 16'3. Flûte harmonique 8'3. Flûte traversière 8'3. Octave 4'3. Flûte 16'
4. Montre 8'4. Cor de nuit 8'4. Bourdon 8'4. Flûte octaviante 4'4. Soubasse 16'
5. Flûte harmonique 8'5. Salicional 8'5. Viole de gambe 8'5. Octavin 2'5. Violonbasse 16'
6. Bourdon 8'6. Flûte 4'6. Voix céleste 8'6. Cornet VIII6. Quinte 10 2/3'
7. Viole da gambe 8'7. Dulciane 4'7. Octave 4'7. Fourniture II-V7. Flûte 8'
8. Salicional 8'8. Octavin 2'8. Flûte octaviante 4'8. Clarinette 16'8. Bourdon 8'
9. Prestant 4'9. Cornet V9. Doublette 2'9. Trompette 8'9. Violoncelle 8'
10. Viole 4'10. Carillon III10. Plein Jeu III-V10. Cor anglais 8'10. Tierce 6 2/5'
11. Nasard 2 2/3'11. Basson 16'11. Bombarde 16'11. Tuba magna 16' *11. Quinte 5 1/3'
12. Doublette 2'12. Trompette 8'12. Trompette harmonique 8'12. Tuba mirabilis 8' *12. Septime 4 4/7'
13. Cornet V13. Cromorne 8'13. Basson-Hautbois 8'13. Cor harmonique 4' *13. Corno dolce 4'
14. Fourniture V14. Voix humaine 8'14. Clairon harmonique 4'14. Bombarde 32'
15. Cymbale IV15. Bombarde 16'
16. Bombarde 16'16. Basson 16'
17. Trompette 8'17. Trompette 8'
18. Clairon 4'18. Clairon 4'
Pomoce
Pos./G.O., Réc./G.O., Solo/G.O., Réc./Pos., Solo/Pos., Solo/Réc., G.O./Ped., Pos./Ped., Réc./Ped., Solo/Ped.
Połączenia Sub: G.O., Pos., Réc., Solo.
Połączenia Super: Récit, Réc/Ped.
Wszystkie połączenia w formie dźwigni nożnych
Tremolo Positif, Tremolo Récit, Tremolo Solo,
Włączniki (wentyle) dla każdego zespołu brzmieniowego,
Włączniki inne (w formie dźwigni nożnych): Jeux de combinasion G.O., Jeux de combinasion Pos., Jeux de combinasion Réc., Jeux de combinasion Ped., Chamades Solo, Flûte 32' et Bombarde 32'.
Przypisy
*) głosy horyzontalne (chamades)
Stół gry

Stół gry

Dźwignia Barkera, powyżej jedno z połączeń oktawowych

Dźwignia Barkera, powyżej jedno z połączeń oktawowych

Solo, strona Cis

Solo, strona Cis






Źródło
Oględziny własne, rozmowa z tytularnym organistą. Zdjęcia własne autora opisu.
Autor
Kazimierz Salik


Ostatnia modyfikacja: 2020-05-13 14:07:36

Kościół Wniebowzięcia NMP (polski; Église Notre-Dame-de-l'Assomption) (Paris) - 19 głosów
Kościół św. Pawła i św. Ludwika (Église Saint-Paul-Saint-Louis) (Paris) - 40  (33 ) głosów

5759102o
5759102o 2024-02-01 16:45:53
Warto wspomnieć że oryginalnie te organy miały inną dyspozycję. Baron sprzedał je bo sąsiedzi nażekali że nocą gra za głośno
maciejwyw
maciejwyw 2022-07-18 17:42:32
Mozecie mi wytłumaczyć czemu mi odrzucają dyspozycje organów notre Dame Paryż bo ja już złożyłem skargę że nie doceniają