Kościół św. Maksymiliana (Aleksandrowice) Bielsko-Biała (śląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Decyzję o budowie instrumentu piszczałkowego podjęto w czerwcu 2000 roku, wtedy zwołano także Komitet Budowy Organów. Fundusze na budowę instrumentu zbierano przez kolejnych pięć lat. Pierwotnie instrument budował Tomasz Nowak, który nie wywiązał się jednak z umowy, dlatego dokończenie budowy powierzono firmie Jacka Siedlara. Nadzór nad pracami prowadził Wacław Golonka z krakowskiej Akademii Muzycznej. Przebudowy chóru muzycznego podjął się zakład inż. Syty ze Skoczowa, natomiast nadzoru przy pracach – inż. Leonard Drożdż. Poświęcenia jeszcze niedokończonego instrumentu dokonał 18 stycznia 2006 r. bp. Tadeusz Rakoczy, zaś budowę ukończono w 2008 roku. Pod chórem znajdują się tabliczki z nazwiskami fundatorów organów.

Instrument ma wiatrownice klapowo-zasuwowe oraz elektromagnetyczną trakturę gry i rejestrów. Elektromagnesy tonowe umieszczone są wewnątrz wiatrownic. W organach zastosowano dwa miechy pływakowe, z których każdy jest zasilany osobną dmuchawę elektryczną. Trakturę gry oraz setzer, do budowy których zostały wykorzystane podzespoły elektroniczne amerykańskiej firmy Altera, wykonał Piotr Hawling. Opiera się ona na połączeniach światłowodowych. System ten zapamiętuje 32768 wolnych kombinacji (128 banków x 256 kombinacji). Części głosów językowych zostały sprowadzone z zagranicy. Głos wysokociśnieniowy Tuba magna 8' umieszczono w szafach pedału. Ma on osobny miech oraz dmuchawę, którą trzeba uruchomić dodatkowym włącznikiem umieszczonym w kontuarze. Dyspozycja utrzymana jest w stylu francuskiego romantyzmu. Szafę organową, wolnostojący stół gry oraz piszczałki drewniane wykonał Tadeusz Kupczak z Ciśca.

Rozmieszczenie sekcji instrumentu:

  • boczne części prospektu – sekcja pedału podzielona na strony C oraz Cis;
  • środkowa część – sekcja manuału I, za nią sekcja manuału III w szafie ekspresyjnej;
  • nad sekcjami manuałów I i III – sekcja manuału II umieszczona w widocznej szafie ekspresyjnej.

Skala manuałów: C-c4; skala pedału: C-g1.


Budowniczy
Tomasz Nowak, Jacek Siedlar
Rok zakończenia budowy
2008
Liczba głosów
51  (46)
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Montre 16'1. Diapason 8'1. Bourdon 16'1. Contra Basse 16'
2. Montre 8'2. Viole de Gambe 8'2. Flûte Traversière 82. Soubasse 16'
3. Bourdon 8'3. Unda Maris 8'3. Bourdon 8'3. Violon 16'
4. Flûte Harm. 8'4. Octave 4'4. Concert Flûte 8'4. Montre 8'
5. Salicional 8'5. Flûte d’Orchestre 4'5. Gambe 8'5. Bourdon 8' 3
6. Octave 4'6. Nazard 2 2/3'6. Voix Céleste 8'6. Violoncelle 8' 4
7. Flûte Creuse 4'7. Octavin 2'7. Fugara 4'7. Flûte 4'
8. Quinte 2 2/3'8. Tierce 1 3/5'8. Flûte Octaviante 4'8. Bombarde 16'
9. Doublette 2'9. Plein-Jeu 4x9. Octavin 2'9. Trompette 8' 5
10. Cornet 5x10. Clarinette 16' 110. Harmonia Aetheria 5x
11. Mixtur 5x11. Trompette 8' 11. Basson 16'
12. Bombarde 16' 12. Cromorne 8' 12. Trompette Harm. 8'
13. Trompette 8' 13. Tuba Magna 8' 213. Hautbois 8'
14. Tuba Magna 8' 14. Voix Humaine 8'
15. Tuba Magna 8' 2
Pomoce
Połączenia: II-I, III-I, III-II, Recit 4', I-P., II-P., III-P.
Tremulant manuału II
Tremulant manuału III
8 programów wałka crescendo
32768 wolnych kombinacji typu Setzer
Tutti
Wyłącznik głosów językowych
Szafa ekspresyjna manuału II
Szafa ekspresyjna manuału III
Przypisy
1) faktycznie głos 8'
2) transmisja z manuału I
3) ekstensja głosu Soubasse 16'
4) ekstensja głosu Violon 16'
5) ekstensja głosu Bombarde 16'
Stół gry

Stół gry






Źródło
Oględziny własne dzięki uprzejmości Adama Utmańczyka
Autor
Tomasz Barcik


Ostatnia modyfikacja: 2021-02-19 11:12:00

Instytut Teologiczny św. Jana Kantego – aula (Bielsko-Biała) - 11 głosów
Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa (Bielsko-Biała) - 28 głosów
Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa - kaplica Miłosierdzia Bożego (Bielsko-Biała) - 14 głosów

matkos
matkos 2022-11-28 15:38:55
Jeżeli flet koncertowy nie jest przedęty, to nie jest to flet koncertowy. Może to być Flûte Ouverte albo Creuse. W tej dyspozycji rzeczywiście jest coś dziwnego. W ogóle samo nazewnictwo Concert Flûte jest błędne. Brzmi jak kalka z angielskiego.
pavlos
pavlos 2022-11-02 12:28:13
Koncertflet rzadko jest przedęty, najczęściej to zwykły otwarty
miki.dziki
miki.dziki 2022-09-26 22:21:20
Czy Concert Flûte 8. Nie należy przypadkiem do sekcji manuału drugiego? Dość dziwnym by było spotkać dwa flety przedęte o tym samym stopażu w jednej sekcji, podczas gdy w innej nie ma ani jednego fletu 8...
ordany
ordany 2021-02-20 15:39:53 Edytowany
Nie. W tym przypadku jest to połączenie Super III. Działa również z połączeniami do innych sekcji.
mlody.organowy
mlody.organowy 2020-06-08 15:03:39 Edytowany
Recit 4' to również jest głos