Kościół św. Karola Boromeusza Poznań (wielkopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument firmy Rieger-Kloss z Czechosłowacji (opus 3553) zbudowany w 1984 roku dla poznańskiej akademii muzycznej, gdzie służył w auli im. Stefana Stuligrosza do początku 2019 roku.

W lutym 2019 r. dzięki staraniom ks. kan. Grzegorza Szafraniaka organy te nabyła parafia pod wezwaniem św. Karola Boromeusza w Poznaniu. Miesiąc później odbył się demontaż instrumentu oraz przewiezienie go do warsztatu, w którym rozpoczął się remont kapitalny. Prace obejmowały m.in:

  • skórowanie głównego miecha pływakowego,
  • skórowanie miechów kompensacyjnych dla każdej wiatrownicy,
  • renowację zaworów zwrotnych oraz skrzynki powietrznej,
  • renowację systemu powietrznego,
  • wymianę dmuchawy,
  • renowację okładzin manuałów oraz wymiana nakładek pedału,
  • renowację i przegląd klap tonowych,
  • zmianę kolorystyki szafy organowej oraz stołu gry,
  • rozbudowę szafy orgnowej o boczne segmenty.

Z początkiem 2020 roku rozpoczął się montaż instrumentu w kościele oraz dostosowywanie go do warunków budowlanych i akustycznych świątyni. Wszystkie prace wykonała firma Nawrot i Synowie z Wronek pod przewodnictwem Adama Nawrota.

Organy pobłogosławił podczas uroczystej Mszy Świętej 12 grudnia 2020 roku o godzinie 18:00 abp Stanisław Gądecki.

Specyfikacja techniczna:

Traktura gry i rejestrów: mechaniczna, samonapinająca

System powietrzny: główny miech pływakowy, miechy wyrównawcze, dmuchawa Ventus firmy Laukhuff. Tremolo uruchamiane elektrycznie.

Wiatrownice: klapowo zasuwowe, dla pedału podzielone na strony C i Cis (dwie wiatrownice), dla manuału I podzielona na strony C i Cis, dla manuału II podzielona na strony C i Cis oraz rozmieszczona w układzie tercjowym. Wiatrownice pedału mają w całym zakresie podwójne klapy wraz z mieszkami wspomagającymi. Wiatrownice manuałów mają podwójne klapy i wspomaganie w oktawie wielkiej. Rozmieszczenie sekcji: w lewej części szafy strona C pedału; środek: na wysokości stołu gry II manuał w szafie ekspresyjnej, nad nim sekcja manuału I; w prawej części szafy strona Cis pedału.

Stół gry wolnostojący. Grający siedzi tyłem do ołtarza. Połączenia uruchamiane nożnie. Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1

Charakterystyka głosów:

MANUAŁ I

  1. Pommergedackt 16': głos kryty w całej skali, C-h2 drewno, od c3 cynowy, w zakresie C-E głos 8'
  2. Principal 8': otwarty, cyna, C i Cis w szafie organowej gierowane, D-dis i gis-h1 w prospekcie
  3. Rohrflöte 8': C-f drewno kryty, fis-a3 cyna rurkowy
  4. Oktave 4': cyna
  5. Spitzflöte 4': cyna, koniczny
  6. Nasat 2 2/3': cyna, koniczny
  7. Weitoktave 2': cyna
  8. Mixtur 4-6fach 1 1/3': C-Gis 4 chóry, A-d1 5 chórów, dis1-a3: 6 chórów; repetycje: g, dis1, dis2, c3
  9. Trompete 8': rezonatory cynowe, w zakresie C-G gierowane, dwie ostatnie piszczałki labialne cynowe

MANUAŁ II

  1. Holzgedackt 8': głos kryty, C-a2 drewno, od b2 cyna
  2. Gamba 8': C-H piszczałki cynkowe w systemie Haskella, dalej otwarte, cyna
  3. Principal 4': cyna
  4. Rohrflöte 4': C-g2 półkryty, cyna, dalej piszczałki koniczne, cyna
  5. Oktave 2': cyna
  6. Obertöne 3fach: nierepetujący, 1 3/5'+1 1/3'+8/9', cyna
  7. Scharff 4fach 1’: cyna, repetycje na dźwiękach: es, a, fis1, c2, a2
  8. Schalmei 8': rezonatory cynowe (Naturguss) na miedzianej stopie, dwie ostatnie piszczałki labialne cynowe

PEDAŁ

  1. Subbas 16': kryty, drewno
  2. Octavbass 8': cyna (Naturguss), C-H w prospekcie 
  3. Bourdon 8': kryty, drewno
  4. Choralbass 4': cyna (Naturguss), D-cis w prospekcie
  5. Rauschpfeife 4fach 2 2/3’: nierepetujący: 2 2/3'+2'+1 1/3'+1'
  6. Stillposaune 16’: drewniane nogi, rezonatory o skróconej długości, cyna (Naturguss)
  7. Schalmei 4’: metalowe nogi, rezonatory cyna (Naturguss)
Budowniczy
Rieger-Kloss
Rok zakończenia budowy
1984
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
24
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pommergedackt 16' 1. Holzgedackt 8'1. Subbas 16'
2. Principal 8'2. Gamba 8'2. Oktavbass 8'
3. Rohrflöte 8'3. Principal 4'3. Bourdon 8'
4. Oktave 4' 4. Rohrflöte 4'4. Choralbass 4'
5. Spitzflöte 4'5. Oktave 2'5. Rauschpfeife 4fach 2 2/3'
6. Nasat 2 2/3'6. Obertöne 3fach 1 3/5’ + 1 1/3’ + 8/9’6. Stillposaune 16'
7. Weitoktave 2'7. Scharff 4fach 1'7. Schalmei 4'
8. Mixtur 4-6fach 1 1/3'8. Schalmei 8'
9. Trompete 8'
Pomoce
Tremolo manuału II z regulowaną prędkością
Połączenia: II-P, I-P, II-I
Stół gry

Stół gry

Sygnatura budowniczego

Sygnatura budowniczego

Prospekt przed translokacją

Prospekt przed translokacją






Opis na medal

Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.






Opracował(a): Tomasz Barcik
Źródło: Instrument znany z autopsji.


Ostatnia modyfikacja: 2020-12-23 12:25:46

Kościół Świętego Krzyża (Górczyn) (Poznań) - 49 głosów
Kościół Najświętszego Zbawiciela (Poznań) - 49 głosów
Bazylika Kolegiacka św. Stanisława Biskupa parafii NMP Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny (Fara) (Poznań) - 43 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!