Papieska Bazylika Świętego Pawła za Murami (Basilica di San Paolo fuori le mura) Roma (Lazio)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy w Bazylice św. Pawła za Murami pochodzą z Bazyliki Najświętszego Zbawiciela, św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty na Lateranie. Brak informacji o wcześniejszym instrumencie, prawdopodobnie były to małe organy służące do akompaniamentu. Zostały one zniszczone wraz z większą częścią bazyliki podczas pożaru 15 lipca 1823 r. W 1843 r. kapituła laterańska podjęła decyzję o budowie dwóch instrumentów zlokalizowanych po obu stronach transeptu. Do 1845 r. wykonano szafy, których projektantami byli Luigi Poletti oraz Virginio Vespignani. Instrument zlokalizowany po prawej stronie transeptu miał I manuał oraz pedał, a zbudowany został przez Filippo Prioriego wraz z pomocą jego syna Girolamo. W późniejszym czasie te organy zostały przekazane do kościoła Santa Maria Assunta In Cielo w miejscowości Maenza, gdzie zamontowano je w 1887 r. Drugi instrument po przeciwnej stronie zbudowany został przez firmę braci Serassi jako opus 649, a zamontowano go w latach 1857-1858. Zyskał on pozytywne opinie, m.in. ówczesnego Sekretarza Stanu Kardynała Giacomo Antonell'ego. Organy Serassich zostały zamontowane przez Enrico Prioriego, który dostosował prospekt do istniejących już organów po drugiej stronie transeptu.

W roku 1885 instrument został przeniesiony z Lateranu do Bazyliki św. Pawła i umieszczony w lewej części transeptu. W 1895 r. remont instrumentu przeprowadził Domenico Farinati z Werony, który poszerzył dyspozycję, zmienił trakturę na pneumatyczną oraz wykonał nowy kontuar. 24 października 1896 r. organy zagrały na ślubie przyszłego króla Wiktora Emanuela III z Heleną Petrowić-Niegosz, który odbyl się Bazylice Santa Maria degli Angeli e dei Martiri w Rzymie. Instrument do tego kościoła został przeniesiony przy pomocy 12 wołów, a po ślubie powrócił do Bazyliki św. Pawła. Cała operacja była prowadzona pod nadzorem organmistrza Pacifico Inzoli'ego. Kolejny remont został przeprowadzony w 1910 r., a jego wykonawcami remontu byli Carlo Vegezzi-Bossi oraz Guido Buccolini. W 1975 r. konserwacje przeprowadził siostrzeniec tego ostatniego, Leonard Buccolini. W latach 1993-1995 organy przeszły renowację wykonaną przez Stefano Buccoliniego, podczas której zmieniono trakturę na elektropneumatyczną, wykonano nowy kontuar oraz poszerzono skale manuałów i pedału. W 2013 r. miała miejsce renowacja oraz czyszczenie intrumentu wykonane przez firmę Claudio Anselmi Tamburini. 24 czerwca 2013 r. odbył się koncert inauguracyjny po zakończeniu remontu. W 2016 r. miały miejsce kilkukrotne spadki napięcia, które były spowodowane zużyciem transformatora i innych elementów. Usterki zostały szybko naprawione, zamontowano nowy transformator, prostownik oraz zmodernizowano system zasilania. Prace wykonała firma AeCtech Technology & More. 

Prospekt architektoniczny, trójpolowy, jednosekcyjny, neoklasycystyczny, bogato zdobiony. Na zwieńczeniu prospektu zamontowano kartusz z herbem Piusa IX. Stół gry wolnostojący, zlokalizowany w apsydzie. Skala manuałów: C-c4; skala pedału: C-g1

Budowniczy
Serassi
Rok zakończenia budowy
1858
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
36
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
Grand’Organo Espressivo 
1. Principale 16′1. Principale 16′1. Contrabbasso 16′
2. Principale I 8'2. Principale 8'2. Subbasso 16′
3. Principale II 8'3. Flauto 8′3. Salicionale 16′
4. Eufonio 8′4. Viola 8′4. Ottava 8′
5. Flauto 8′5. Ottava 4′5. Bordone 8′
6. Dulciana 8′6. Flauto 4′6. Flauto 4′
7. Ottava I 4′7. Nazardo 2 2/3′7. Ripieno 7 file
8. Ottava II 4′8. Flautino 2′8. Tromba 8′
9. Flauto 4′9. Ripieno 3 file9. Tromba 4'
10. Duodecima 2 2/3'10. Voce Celeste 8′
11. Flauto in Duodecima 2 2/3'11. Oboe 8′
12. Decima Quinta 2'
13. Ripieno Grave 5 file
14. Ripieno Acuto 4 file
15. Voce Umana 8′
16. Tromba 8′
Pomoce
Połączenia: I 16′ I, I 4′ I, II 16′ I, II 8′ I, II 4′ I, II 16′ II, II 4′ II, I 8′ P, II 8′ P, I 4′ P, II 4′ P.
Tremolo manuału II
Żaluzja manuału II
Crescendo Generale
6 kombinacji generalnych
5 wolnych kombinacji
Kasownik połączeń 8'
Tutti
Wyłącznik głosów językowych
Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Arkadiusz Stefaniak-Guzik
Źródło: Oględziny własne
http://musicasanpaolo.org/storia-dellorgano-della-basilica
https://digilander.libero.it/organoacanne/persoqualcosa/page3.html


Ostatnia modyfikacja: 2020-10-20 19:58:15

Kościół św. Stanisława Biskupa (polski; Chiesa di Santo Stanislao dei Polacchi) (Roma) - 9 głosów
Papieska Bazylika Matki Bożej Większej (Basilica Papale di Santa Maria Maggiore) (Roma) - 69 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!