Kościół św. Elżbiety Węgierskiej Gdańsk (pomorskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument został zbudowany przez nieznanego budowniczego w 1957 roku. Zważywszy na czas powstania, mechanizmy są wysokiej jakości. Wiatrownice sosnowe, lakierowane. Mieszki skórzane. Stożki oraz orzeszki drewniane, nakrętki skórzane. Rurki traktury gumowe, niektóre igielitowe. Materia piszczałkowa niskiej jakości, głównie cynkowa, niejednorodna i niespójna: w wielu głosach znajdują się piszczałki różnych menzur i kształtów nieumiejętnie scalone z pozostałymi. Większość piszczałek posiada zniszczone, urwane lub odwinięte poza zakres dostroiki. Niektóre piszczałki noszą ślady niefachowych napraw, np. taśma papierowa dla niepoznaki pomalowana srebrzanką, amatorskie luty, warstwy butaprenu. Większość niefachowych napraw najprawdopodobniej jest autorstwa Łukasiewiczów, którzy w 1993 r. dokonali remontu instrumentu. Głosy wielochórowe zastosowane w instrumencie są autorstwa Stefana Krukowskiego. Obój 8’ jest głosem przelotowym typu Schiedmayera. 

Szafy wykonane z płyty wiórowej fornirowanej dębem. W lewej szafie znajduje się sekcja pedału oraz manuału I z Pryncypałem 8’ w prospekcie, miech dla manuału I i pedału oraz dmuchawa. W prawej szafie z Oktawą 8’ z pedału w prospekcie znajduje się sekcja manuału II w szafie ekspresyjnej , miech oraz mechanizm tremulantu.

Kontuar ustawiony centralnie pomiędzy szafami, przodem do ołtarza. Ma wbudowane, regulowane upusty. Pedał równoległy, wklęsły.

W lutym 2020 r. firma SLJ Budowa Organów Szymona Lecha Januszkiewicza z Pruszcza Gdańskiego dokonała generalnego czyszczenia, korekty intonacji oraz strojenia instrumentu. Wymieniona została dmuchawa. Dokonano drobnych napraw oraz regulacji. Zainstalowano oświetlenie klawiatury pedałowej.

Budowniczy
Günter Graun
Rok zakończenia budowy
1957
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
18
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 8'1. Salicet 8'1. Subbas 16'
2. Gemshorn 8'2. Kwintaton 8'2. Oktawa 8'
3. Oktawa 4'3. F. Kryty 8'3. F. Kryty 8'
4. F. Kryty 4'4. Pryncypał 4'4. Chorał 4'
5. Kwinta 2 2/3'5. F. Rurkowy 4'
6. Mixtura 4x6. Róg nocny 2'
7. Cymbel 3x
8. Obój 8'
Pomoce
Połączenia: II-I, Sub II-I, Super II-I, MI-P, MII-P
Dwie wolne kombinacje
Tremolo II Manuału
Żaluzja II Manuału
Tutti
Crescendo
Wł. gł. językowego
Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Jakub Wszołek
Źródło: Prace przy instrumencie (luty 2020)
Informacji o budowniczym udzielił jego syn Marian


Ostatnia modyfikacja: 2020-05-12 09:36:01

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki (Gdańsk) - 17 głosów
Kościół NMP Królowej Różańca Świętego (Gdańsk) - 40 głosów
Kościół św. Jana Chrzciciela (Kiełpino Górne) (Gdańsk) - 21 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!