Obecne, romantyczne organy w kościele parafialnym w Miliczu zostały zbudowane w 1888 roku przez renomowaną firmę organmistrzowską Wilhelma Sauera, o czym świadczy tabliczka:
W.Sauer
FRANKFURT a/ODER
Op. 500.
Nowe organy zastąpiły XVIII-wieczny pozytyw. Koszt budowy wyniósł 4350 marek.
Prospekt organowy utrzymany w stylu neobarokowym, czteropolowy, pięciowieżyczkowy. W prospekcie znajdują się 33 nieoryginalne piszczałki cynkowe, z czego jedynie 11 jest grających; należą one do głosu Principal 8' (c-b).
Wnętrze szafy organowej podzielone jest na dwa poziomy:
a) dolny: znajduje się tam dmuchawa elektryczna i trzy wiatrownice. Za prospektem znajdują się dwie wiatrownice manuału I i II od dźwięku c1 do f3. Na wiatrownicy z tyłu, przy ścianie stoi sekcja pedału, z wyjątkiem 3 najwyższych piszczałek głosu Violon 16' (G, Gis, A), które stoją na poziomie podłogi.
b) górny: znajduje się tam miech z podawaczem przytwierdzonym od dołu, oraz dwie wiatrownice manuału I i II od dźwięku C do h. Wyjątek stanowi 10 drewnianych piszczałek głosu Principal 8' (C-A), które stoją za prospektem, 11 metalowych piszczałek głosu Principal 8' (c-b), które stoją w prospekcie, oraz 12 metalowych piszczałek głosu Salicional 8' (C-H), które stoją za prospektem. Razem w szafie znajduje się 766 piszczałek.
Instrument czysto mechaniczny z wiatrownicami stożkowymi. Miech magazynowy dwufałdowy. Dźwignie do kalikowania wbudowane w lewy bok szafy organowej.
Charakterystyka głosów:
Manuał I
Principal 8': C-H – piszczałki drewniane otwarte; c-b – piszczałki metalowe otwarte, w prospekcie; h-f3 – piszczałki metalowe otwarte.
Flûte Harmonique 8': C-H – piszczałki drewniane kryte; c-h – piszczałki drewniane otwarte; c1-f3 – piszczałki metalowe otwarte, od c2 przedęte.
Bourdon 8': C-H – piszczałki wspólne z głosem Flûte Harmonique 8'; c-f – piszczałki drewniane kryte; fis-f3 – piszczałki metalowe, kryte.
Viola di Gamba 8': C-Fis – piszczałki metalowe kryte; G-H – piszczałki metalowe otwarte; c-f3– piszczałki metalowe otwarte.
Octave 4': piszczałki metalowe otwarte.
Progressio 2-3 fach.: C-H – kryta 2 2/3' + otwarta 2'; c-f3 – piszczałki metalowe, otwarte. Układ: C-h: 2 2/3' + 2'; c1-f3: 1 1/3' + 1' + 2/3'.
Manuał II
Salicional 8': C-f3 – piszczałki metalowe otwarte. C-H piszczałki nieoryginalne, cynkowe, wstawione w 2007 r.
Liebl. Gedact 8': C-f – piszczałki drewniane kryte; fis-f3 – piszczałki metalowe kryte.
Aeoline 8': C-Fis – piszczałki metalowe kryte; G-f3 – piszczałki metalowe otwarte.
Voix Céleste 8': od c, piszczałki metalowe otwarte.
Flauto Dolce 4': C-fis2 – piszczałki metalowe kryte; dalej metalowe otwarte.
Pedał:
Violon 16': C-Fis – piszczałki drewniane, podwójne (otwarta 8' + kryta 5 1/3'); G-d1 – piszczałki drewniane, otwarte.
Subbass 16': piszczałki drewniane kryte.
Octavbass 8': piszczałki drewniane otwarte.
Organy przeszły generalny remont w 2007 roku, po tym jak miejscowy organista zdewastował instrument. Przeniesiono wtedy dmuchawę ze strychu do wnętrza szafy organowej, wykonano liczne naprawy, intonacje, oraz strojenie. Remont ten przeprowadziła firma braci Broszko.
Ostatni remont organów miał miejsce w dniach 23-27 kwietnia 2017 roku i obejmował:
Remont przeprowadził Stanisław Broszko wraz z synem Janem.
Stół gry wbudowany w lewy bok szafy organowej. Organista siedzi bokiem do ołtarza. Organy używane podczas codziennych Mszy Świętych oraz nabożeństw. Jest to jeden z najlepiej zachowanych instrumentów w okolicy. Kolejność głosów zgodna z rozmieszczeniem manubriów w stole gry.
Skala manuałów: C-f3; skala pedału: C-d1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Principal 8' | 1. Salicional 8' | 1. Violon 16' |
2. Flûte Harmonique 8' | 2. Liebl. Gedact 8' | 2. Subbass 16' |
3. Bourdon 8' | 3. Aeoline 8' | 3. Octavbass 8' |
4. Viola di Gamba 8' | 4. Voix Céleste 8' | |
5. Octave 4' | 5. Flauto Dolce 4' | |
6. Progressio 2-3 fach. |
Ostatnia modyfikacja: 2019-01-07 21:03:53