Kościół św. Floriana Mogielnica (woj. mazowieckie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Najstarsze informacje o dwunastogłosowym pozytywie w kościele św. Floriana w Mogielnicy pojawiają się w aktach archidiecezji poznańskiej z 1603 roku. W dniu konsekracji nowo zbudowanego kościoła 7 listopada 1897 r. nie było w nim organów.

Na początku XX wieku Leopold Hartman z Warszawy zbudował instrument, którego prospekt zachował się do dziś. Były to organy 18-głosowe, o dwóch manuałach (C-f3) i pedale (C-d1), mechanicznej trakturze gry i pneumatycznej trakturze rejestrów. Ich dyspozycja była następująca:

Manuał I Manuał II Pedał
Principal 8' Quintaton 8' Sub Bass 16'
Gemshorn 8' Aeolina 8' Violin Bass 16'
Viola di Gamba 8' Vox celestis 8' Principal Bass 8'
Bordon 8' Hofllet 4' Violoncella 8'
Dolcet 4' Rorflet 4'  
Octava 4' Nasard 2 2/3'  
Violina 2'    
Mixtura 4 fach.    
Połączenia: M II/I, M I/P, M II/P, Super I
Tremolo, Piano, Forte, Tutti


Warto nadmienić, że podobny prospekt Hartman zastosował w organach w Sońsku, a jego rysunek wykorzystywany był na drukach reklamowych firmy

Z powodu zniszczeń spowodowanych przez drewnojadyorgany rozebrano między 12 a 17 maja 1997 roku, pozostawiając i konserwując szafę organową celem umieszczenia w niej nowego instrumentu. 14 maja zostały sprowadzone części do budowy organów z Niemiec.

Organy zostały poświęcone w dniu odpustu parafialnego 4 maja 2001 roku. Koncert inauguracyjny wykonał Tomasz Kalisz.

Na terenie cmentarza parafialnego znajduje się kościół Świętej Trójcy, w którym fragmentarycznie zachowały się dwa pozytywy. Są to dwa instrumenty. Pierwszy, stacjonarny, wyposażony jest w jeden manuał (C-f3) i cztery registry. Autorowi udało się odczytać nazwy kilku głosów: …let – zapewne Flet, Quinta. W stanie pierwotnym zachowały się: szkielet szafy, klawiatura, wiatrownica i miech z urządzeniem do kalikowania oraz dwa fragmenty drewnianych piszczałek. Drugi instrument to pozytyw szkatulny. Na podstawie oględzin wiatrownicy można ustalić, że miał pięć głosów. W tym przypadku zachowały się: szkielet obudowy, wiatrownica i klawiatura o zakresie C-c3.

Budowniczy
Włodzimierz Truszczyński
Rok zakończenia budowy
1997
Liczba głosów
22
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
stałe połączenie manuałów II i III1. Pryncypał 8'1. Salicet 8'1. Subbas 16'
2. Burdon 16'2. Gedeckt 8'2. Oktawbas 8'
3. Rurflet 8'3. Blokflet 4'3. Fletbas 8'
4. Oktawa 4'4. Nasad 2 2/3'4. Bombardon 16'
5. Flet kryty 4'5. Pryncypał 2'5. Chorałbas 4'+2'
6. Gemshorn 2'6. Tercja 1 3/5'
7. Mixtura 5x7. Larigot 1 1/3'
8. Trompet 8'8. Acuta 4x
9. Obój 8'
Pomoce
Połączenia: II-P, III-P
Tremolo manuału III
Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Klaudiusz Bieńko
Źródło: K. Bieńko, Budownictwo organowe Włodzimierza Truszczyńskiego w archidiecezji warszawskiej. Dzieje zakładu organmistrzowskiego i specyfika instrumentów, Warszawa 2012 (praca magisterska)


Ostatnia modyfikacja: 2017-08-12 08:24:52


Zaloguj się, aby dodać komentarz!