Zespół Szkół Muzycznych – sala koncertowa Siedlce (mazowieckie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zostały zbudowane w stylu renesansu włoskiego w latach 1996-2001 dla kościoła katolickiego św. Joanny de Chantal w Genewie przez włoską firmę Bartholomeya Formentelliego z Werony. Dyspozycję zaprojektował Hadrien Jourdan. Z powodów błędów konstrukcyjnych kościół musiał zostać rozebrany, a instrument ostatecznie za darmo odstąpiono ZSM w Siedlcach staraniem ks. Michała Szulika i Małgorzaty Trzaskalik-Wyrwy. Na miejscu organy zmontowali organmistrzowie: Jacek Siedlar z Modlnicy oraz Paweł Ziaja z Chmielnika koło Rzeszowa. Instrument zyskał nową szafę organową zaprojektowaną przez inż. arch. Marka Bulaka oraz prospekt przystosowany do wnętrza i akustyki sali koncertowej ZSM w Siedlcach. Uroczysta inauguracja organów wraz z koncertem Guya Boveta oraz sesją organologiczną miała miejsce 12 października 2016 roku. Instrument łączy w sobie cechy charakterystyczne dawnych organów włoskich, francuskich i iberyjskich.

Klawisze dzielone w manuale:

G#/Ab w 2,3,4, oktawie

D#/Eb w 2,3,4,5 oktawie

Klawisze dzielone w pedale:

G#/Ab w 1,2 oktawie

D#/Eb w 2,3 oktawie

 

Strój: mezotoniczny na 10 tercji czystych.

Wysokość stroju A3: 444 Hz przy 20 st. C

Ciśnienie powietrza 65 mm WS

System powietrzny: Dwa miechy klinowe (240x120cm) zasilane dmuchawą elektryczną

Wiatrownice klapowo-zasuwowe

Skala manuałów: C-f3; skala pedału: C-f1.

Brak najniższego C# we wszystkich głosach.

 

Na wiatrownicach istnieją puste miejsca na głosy niewybudowane, lecz zaprojektowane w dyspozycji. 


Budowniczy
Bartholomey Formentelli
Rok zakończenia budowy
2001
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
23
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
Positivo Organo Grande 
1. Flauto di legno tappato 8'1. Principale 16' (bassi, soprani)*1. Contrabassi 16'
2. Principale 4'2. Ottava 8'2. Ottava 8'
3. Flauto a Cannella 4'3. Quintadecima 4'3. Quintadecima 4'
4. Cornetta 1 3/5'4. Flauto in Ottawa (4'?)4. Trombone 8'
5. Ottava 2'5. Decimanona 2 2/3'
6. Ripieno a 2 file6. \Vigesimaseconda 2'
7. Cromorno 8'7. Flauto di dudecima (2'?)
8. Tromboncino8. Vigesimasesta 1 1/3'
9. Vigesimanona 1'
10. Trigesimaterza 2/3'
11. Trigesimasesta 1/2'
12. Cornetta a 3 file
13. Trombe 8' (bassi, soprani)*
14. Trombe di Battaglia 8' (bassi, soprani)**
15. Voce umana 8' (soprani)***
Pomoce
Accouplement POS-GO a tiroir - połączenie szufladowe I/II
Tirasse GO - połączenie manuału z pedałem (dźwignia nożna)
Tiraripieno GO - włącza wszystkie głosy powyżej 4' (dźwignia nożna)
Tremolo dolce - tremolo man I
Rossignol - słowik
Przypisy
*) głos dzielony na bas i dyszkant (c1/cis1)
**) piszczałki horyzontalne, głos dzielony na bas i dyszkant (c1/cis1)
***) sam rejestr dyszkantowy
Stół gry

Stół gry

Klawiatura pedałowa

Klawiatura pedałowa






Źródło
Uzupełnienia opisu - Jakub Mizera, oględziny własne
Autor
Piotr Woźniak


Ostatnia modyfikacja: 2019-09-26 19:06:24

Diecezjalne Studium Muzyki Kościelnej (Siedlce) - 4  (3 ) głosów
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy - sala koncertowa Wydziału Humanistycznego (Siedlce) - 13 głosów
Zespół Szkół Muzycznych – sala organowa (Siedlce) - 11 głosów