Kościół Stygmatów św. Franciszka z Asyżu Tomisław (dolnośląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy wybudował Heinrich Biesterfeld z Bremy w 1837 roku. Gruntownej konserwacji organów wraz z przebudową i uzupełnieniem sekcji brzmienia dokonała w 1890 roku firma Schlag & Söhne ze Świdnicy. Po wojnie miał prawdopodobnie jeden poważniejszy remont i kilka lub kilkanaście przeglądów z drobniejszymi naprawami. Instrument jest sprawny, wymaga jednak konserwacji i strojenia: nie grają pojedyncze dźwięki, a część głosów (szczególnie w najwyższej oktawie) jest rozstrojona. Uzupełnienia wymagają także 3 głosy, których piszczałek brakuje: Mixtur 2 – 4fach (manuał I), Klarinette 8' (manuał II) i Violoncello 8' (pedał). Piszczałki ustawione są z podziałem na strony C (lewa) i Cis (prawa). Niestety instrument, jak i wszystkie drewniane elementy kościoła, jest mocno zaatakowany przez drewnojady. 


Budowniczy
Heinrich Biesterfeld
Rok zakończenia budowy
1837
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
16
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Bordun 16'1. Geigenprincipal 8'1. Violon 16'
2. Principal 8' 2. Salicet 8'2. Subbass 16'
3. Gambe 8'3. Quintatön 8' 3. Octavbass 8'
4. Doppelflöte 84. Flaut d’amour 4' 4. Violoncello 8'
5. Octave 4' 5. Fugara 4' 5. Posaune 16'
6. Quinte 2 2/3' + Octave 2' 6. Waldflöte 2’
7. Mixtur 2 – 4fach 7. Klarinette 8’
Pomoce
Połączenia: Manual-Koppel, Pedal-Koppel zu I, Pedal Koppel zu II
Piano, Mezzoforte, Tutti
Wałek crescendo wraz ze wskaźnikiem (nie działa)
Kalikant (nie działa)
Pedał szafy ekspresyjnej manuału II
Stół gry

Stół gry






Źródło
Dane o historii instrumentu uzyskano od Referatu Muzyki Kościelnej Diecezji Legnickiej, ks. Piotra Dębskiego.
Informacje o obecnym stanie instrumentu uzyskano od Marka Fronca po niedawno przeprowadzonych przez niego oględzinach
Autor
Rafał Kołodziej


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:14:51