Kościół św. Antoniego z Padwy Padew Narodowa (podkarpackie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Budowę organów rozpoczęto w 1955 roku. Intencją proboszcza było, aby wznieść instrument sposobem gospodarczym […], ponieważ na nowe takie organy, zamówione w firmie nie stać było parafię, zniszczona wojną i podatkami oraz świadczeniami na rzecz państwa. Przyczyną budowy był fakt, że stare organy zniszczone, za słabe nie nadawały się do wielkiego Kościoła. Wiele części wykonali
lokalni rzemieślnicy, np. wiatrownice – Jan Popiołek i Walenty Durda z Padwi, piszczałki drewniane – Antoni Hyjek z Padwi, Józef Hudy i Stanisław Hajnas z Kębłowa, Wojciech Kołek z Wojkowa, stół gry – Adam Dydo z Wojkowa, urządzenia elektryczne – Władysław Dydo z Wojkowa, dmuchawę – Antoni Raś z Kębłowa. Tadeusz Salwierz odpowiadał głównie za montaż organów. Strojenie gotowego instrumentu wykonali: Jan Bizon z Góry Ropczyckiej i Stanisław Stępień. Pięć głosów (oznaczonych w dyspozycji *) wzięto ze starych organów. Przy budowie organów doradzał ks. Józef Pawełczyk, wykładowca muzyki kościelnej w tarnowskim seminarium, który również wykonał koncert inauguracyjny w dniu poświęcenia organów, którego dokonał 21 września 1958 r. bp Karol Pękala. Instrument nie przetrwał jednak długo w pełnej sprawności: w 1984 r. był już tylko „częściowo czynny”. Obecnie jest to zdewastowany i nieczynny obiekt.

Prospekt zabytkowy, zachowany z poprzedniego instrumentu, prawdopodobnie rozbudowany o dodatkowe segmenty. Wiatrownice stożkowe. Stół gry wbudowany w lewy bok szafy organowej. Osobliwością organów jest użycie powszechnie dostępnych włączników elektrycznych w charakterze manubriów.

Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–d1.

Budowniczy
Tadeusz Salwierz
Rok zakończenia budowy
1958
Stan instrumentu
Bardzo zły
Liczba głosów
31
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Bourdon 16’1. Gamba 8’1. Violon 16’ *
2. Pryncypał 8’ *2. Rurflet 8’2. Subbas 16’ *
3. Fugara 8’3. Amabilis 8’3. Oktawbas 8’
4. Holflet 8’ *4. Eolina 8’4. Dubel flet 8’
5. Major flet 8’ *5. Vox coelestis 8’5. Cello 8’
6. Salicet 8’6. Gemshorn 4’6. Chorał bas 4’
7. Oktawa 4’7. Dolce 4’7. Puzon 16’
8. Fugara 4’8. Trawers flet 4’
9. Kwinta 2 2/3’9. Nasard 2 2/3’
10. Super oktawa 2’10. Picolo 2’
11. Mixtura 2’11. Tercflet 1 3/5’
12. Trąba 8’12. Cymbał 1/2’
Pomoce
Połączenia:
• M II→M I
• M I→P
• M II→P
• Superokt M I
• Superokt M II
• Superokt M II-M I
• Subokt M II-M I
• Superokt P

Urządzenia dodatkowe:
• dwie wolne kombinacje
• crescendo
• tremolo
• Tremolo Trąb.

Stałe kombinacje:
• Piano
• Mezzoforte
• Forte
• Tutti
Stół gry

Stół gry






Autor
Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2021-11-19 11:32:10


Zaloguj się, aby dodać komentarz!