Kościół NMP Królowej Polski Krasne-Lasocice (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Pierwsze organy w dziejach parafii zbudował Bartłomiej Ziemiański ze Szczyrzyca w 1928 r. Miały one pięć głosów, jeden manuał i trakturę mechaniczną. Mieściły się w tymczasowej kaplicy. Ok. 1936 r. przeniesiono je do nowego kościoła. Na zebraniu rady parafialnej 8 października 1950 r. odrzucono ofertę na przebudowę tych organów, złożoną przez ich budowniczego, jako zbyt drogą i zdecydowano się zbudować całkiem nowe organy. Ich budowę powierzono Józefowi Mrózkowi z Kisielówki, któremu pomagał miejscowy organista Józef Kaleta. Wykonano najpierw piszczałki drewniane, klawiatury
oraz szafę. Po śmierci Józefa Mrózka w 1955 r. budowę kontynuował Bartłomiej Ziemiański wraz z synem Władysławem. Powstały wtedy piszczałki metalowe oraz miech. Wiatrownice wykonał Józef Kaleta według planów Ziemiańskich i Wojciecha Zagórdy z Czernichowa. On również dokonał montażu całości i wraz z Wojciechem Grzanką, organistą z Tuchowa, nastroił gotowy już instrument. Wiadomo, że budowę sekcji manuału I zakończono w 1958 r. Data 1953, jaka widnieje na prospekcie, jest zapewne czasem ukończenia jego budowy. Instrument poświęcił bp Jerzy Ablewicz dopiero w 1967 r. Stare organy sprzedano ostatecznie w 1960 r. do parafii Gorzejowa, gdzie znajdują się do dziś. W 1988 r. Kazimierz Plewa z Nowego Sącza wyremontował instrument i dobudował jeden głos. Kolejny raz organy naprawiał Mieczysław Ziemiański ze Szczyrzyca w 1999 roku324. Wymienił on miech pływakowy. W latach 2018-2019 remont przeprowadził Tomasz Tabor z Krasnego. Dokonał on pewnych zmian w dyspozycji: w miejsce głosu Minor 4’ wstawił Nasard 2⅔’, wymienił piszczałki głosu Principal 2’, przywrócił prawidłowy układ Rauszkwinty, a także poszerzył skalę głosu Subbas 16’ o 7 tonów, instalując dodatkową pneumatyczną wiatrownicę. 

Wiatrownice stożkowe. Jeden miech pływakowy. Stół gry wbudowany w lewy bok szafy organowej.

Skala manuałów: C–f3; skala pedału: C–c(głosy Principal i Cello mają ambitus tylko do f).

Rok zakończenia budowy
1961
Liczba głosów
16
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Mikstura 3 fach1. Rauszkwinta 2 2[/3+2]1. Subbas 16
2. Gamba 82. Picolo 22. Cello 8
3. Principal 213. Amabilis 83. Principal 8
4. Nasard 2 2/324. Minor 44
5. Dolce 85. Salicional 8
6. Octawa 43
7. Bordun 16
8. Principal 8
Pomoce
Połączenie: Oktawowe (manuału I?)
Urządzenie dodatkowe: Tremolo manuału II
Rejestr zbiorowy: Tutti
Przypisy
1) oryginalnie Gemshorn 4’, później głos prawdopodobnie przerobiony z Mixtury. W 2018 r. wymieniono piszczałki na używane pochodzenia niemieckiego
2) wcześniej Major 4’, kryty, prawdopodobnie przerobiony z Mixtury
3) na piszczałkach napisy: Bartłomiej Ziemiański 1927
4) głos pryncypałowy
Stół gry

Stół gry






Źródło
P. Pasternak, Kierunki stylistyczne w budownictwie organowym w diecezji tarnowskiej w latach 1945–1992, Warszawa 2021 (praca doktorska UMFC; tam też szczegółowa bibliografia)
Autor
Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2021-09-18 21:20:03


Zaloguj się, aby dodać komentarz!