Kościół Wniebowzięcia NMP (S. Maria Assunta) Bibione (Veneto)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zbudował Francesco Zanin w 2013 roku. Posiadają one 50 rejestrów (38 głosów realnych, 12 transmisji i ekstensji) rozdzielonych pomiędzy trzy manuały oraz pedał.

Instrument umieszczony jest nad prezbiterium, gdyż kościół nie posiada chóru i jest bardzo niski. Sekcje rozmieszczone są w dwóch symetrycznych szafach organowych. Prospekt nowoczesny, zawiera metalowe piszczałki głosów pryncypałowych oraz drewniane piszczałki fletów i smyczków. Manuał II oraz III posiadają szafy ekspresyjne. Traktura organów została wykonana na podzespołach z wykorzystaniem światłowodów, dzięki czemu stół gry jest mobilny. Osobliwością instrumentu jest głos Tromba en chamade 8’  umieszczony w prospekcie. Głos ten można używać z dowolnego manuału. Kontuar wyposażony jest w setzer, który zapamiętuje 30 tysięcy kombinacji. Całość instrumentu liczy 2283 piszałki.

Obecnie w Bibione odbywają się liczne koncerty organowe i kameralne, podczas których grają mistrzowie z całego świata. 

Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.

 

 


Budowniczy
Francesco Zanin
Rok zakończenia budowy
2013
Liczba głosów
50  (38)
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Grand Orgue Positivo Espres. Recitativo Espres. Pedale 
1. Principale 16’1. Principale 8’1. Quintaton 16’ 1. Principale 16’
2. Principale 8’2. Flauto a camino 8’2. Principalino 8’2. Contrabbasso 16’
3. Flauto armonico 8’3. Ottava 4’3. Voce Celeste 8’ 3. Subbasso 16’
4. Salicionale 8’4. Flauto dolce 4’4. Bordone 8’4. Quinta 10 2/3’
5. Ottava 4’5. Quinta decima 2’5. Flauto ottaviante 4’5. Principale 8’
6. Flauto a cuspide 4’6. Decima nona 1’1/3’ 6. Nazardo 2’2/3’6. Basso 8’ *****
7. Duo decima 2’2/3’ 7. Vigesima seconda 1’7. Ottavino 2’7. Bordone 8’ *******
8. Quinta decima 2’8. Clarino 8’ 8. Terza 1’3/5’ 8. Ottava 4’ ******
9. Decima settima 1’3/5’ 9. Tromba en Chamade 8’ ***9. Fagotto 16’ 9. Flauto 4’ *******
10. Ripieno grave [3 f.]Campane 8’ ***10. Oboe 8’ ****10. Controfagotto 16’ *
11. Ripieno acuto [2 f.]Tremolo11. Tromba armonica 8’ 11. Trombone 16’
12. Controfagotto 16’ III-II12. Clarone 4’ 12. Tromba 8’ *
13. Tromba 8’ ********III 16’-II13. Tromba en chamade 8’ ***13. Clarone 4’ *
14. Tromba en chamade 8’Campane 8’ ***Campane 8’ ***
15. Tromba en chamade 4’ **TremoloI-Ped
Campane 8’ (g2-g4)III 16’-IIIII-Ped
TremoloIII-Ped
II-IIII 4’- Ped
III-I
III 16’-I
II 16’-I
Pomoce
Szafa ekspresyjna II manuału
Szafa ekspresyjna III manuału
Crescendo
Setzer 30.000 wolnych kombinacji
Pistony nożne obsługujące połączenia i Setzer
Przypisy
* transmisja z Controfagotto 16’
** ekstensja z Tromba en chamade 8’
*** transmisja z I manuału
**** ekstensja z Fagotto 16’
***** ekstensja z Contrabbasso 16’
****** ekstensja z Principale 8’
******* ekstensja z Subbasso 16’
******** ekstensja z Controfagotto 16’

Stół gry

Stół gry

Lewa szafa organowa widziana od przodu

Lewa szafa organowa widziana od przodu

Prawa szafa organowa widziana od tyłu

Prawa szafa organowa widziana od tyłu






Źródło
Instrument znany z autopsji.
Oględziny w lipcu 2015 roku.
Autor
Tomasz Barcik


Ostatnia modyfikacja: 2020-05-12 18:49:05