Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina Gdańsk (pomorskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zostały zbudowane przez zakład organmistrzowski Theodora Kuhna z Männedorfu dla katedry w Lozannie (Szwajcaria). Instrument został oddany do użytku 13 listopada 1955 r. Traktura elektryczna, wiatrownice klapowo-zasuwowe. Prace montażowe wykonała firma Zdzisława Mollina z Odrów koło Chojnic; intonacja: Jerzy Kukla. Manuał trzeci zamknięty w szafie ekspresyjnej (Récit). 

Skala manuałów: C-c4; skala pedału: C-g1. Wysokość stroju: a1=443 Hz.


Budowniczy
Theodor Kuhn
Rok zakończenia budowy
1955
Liczba głosów
94  (87)
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
Grand Orgue Petit Positif Récit expressif Ripieno 
1. Montre 16’1. Bourdon 8'1. Bourdon 16'1. Principal 8'1. Flute 32'
2. Bourdon 16’2. Suavial 8' *2. Diapason 8' 2. Bourdon 8'2. Bourdon 32’
3. Montre 8’ *3. Prestant 4' *3. Flute harmonique 8' 3. Salicional 8'3. Montre 16’
4. Flûte creuse 8’4. Flute a cheminée 4'4. Gambe 8'4. Flute 4'4. Flûte 16’
5. Bourdon 8’5. Principal 2'5. Voix céleste 8' 5. Principal italien 4'5. Soubasse 16’
6. Cor de chamois 8’6. Flautino 2' 6. Cor de nuit 8' 6. Nasard 2 2/3' 6. Bourdon 16’ **
7. Gros nasard 5 1/3’7. Larigot 1 1/3' 7. Cor de chamois 4' 7. Octave 2'7. Principal 8’
8. Prestant 4’ *8. Piccolo 1' 8. Principal 4'8. Tierce 1 3/5' 8. Flute 8’
9. Flûte ouverte 4’9. Sesquialtera 2 2/3 + 1 3/5' 9. Nazard 2 2/3' 9. Super quinte 1 1/3' 9. Bourdon 8’ **
10. Quinte 2 2/3’10. Fourniture III 1'10. Quarte de nazard 2' 10. Septime 1 1/7'10. Prestant 4’
11. Doublette 2’11. Dolcian 16'11. Tierce 1 3/5' 11. Sifflet 1'11. Flûte 4’
12. Tierce 1 3/5’12. Cromorne 8'12. Fourniture IV-V 2' 12. Cymbale IV 1' 12. Bourdon 4’ **
13. Cornet 8’ V r.13. Musette 4'13. Cymbale III-IV 1 1/3' 13. Ripieno III 1/2'13. Octave 2’
14. Grande fourniture 2 2/3’ V r.14. Bombarde 16'14. Basson 16'14. Ocarine 1’
15. Forniture 1 1/3’ IV r.15. Hautbois 8'15. Buccina 8'15. Sesquialtera 5 1/3’+3 1/5’
16. Cymbale 1’ IV r.16. Trompette harm. 8'16. Chalumeau 8'16. Fourniture 4’ V r.
17. Bombarde 16’17. Clairon harm. 4'17. Chamade 16'17. Cymbale 2’ IV r.
18. Trompette 8’ 18. Voix humaine 8'18. Chamade 8'18. Contrebombarde 32’
19. Clairon 4’19. Chamade 16'19. Chamade 4'19. Bombarde 16’
20. Chamade 16’ 20. Chamade 8'20. Trompette 8’
21. Chamade 8’ 21. Chamade 4'21. Clairon 4’
22. Chamade 4’22. Basson 16’ ***
23. Baryton 8’ ***
24. Alto 4’ ***
25. Soprano 2’ ***
26. Chamade 16’
27. Chamade 8’
28. Chamade 4’
29. Chamade 2’
Pomoce
Połączenia: II-I, III-I, IV-I, Sub. I, Sub. II-I, Sub. III-I, Sub. IV-I, III-II, IV-II, Sub II, Sub III-II, Sub IV-II,
IV-III, Sub III, Sub IV-III, Sub IV, I-P, II-P, III-P, IV-P
Tremblant II, Tremblant III, Tremblant p. Voix hum.
Żaluzja manuału III
Setzer 8x8x8
Crescendo
Tutti
Przypisy
*) częściowo w prospekcie
**) ekstensja głosu Bourdon 32’
***) transmisja/ekstensja głosu Basson 16’ z manuału IV
Stół gry

Stół gry

Grand Orgue

Grand Orgue

Fourniture V i Cymbale IV w pedale

Fourniture V i Cymbale IV w pedale






Źródło

Oględziny własne
Zdjęcia prospektu i stołu gry: Piotr Grabowski

Autor
Tomasz Szałajda


Ostatnia modyfikacja: 2023-05-04 09:44:01

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki (Gdańsk) - 17 głosów
Kościół NMP Królowej Różańca Świętego (Gdańsk) - 40 głosów
Kościół św. Jana Chrzciciela (Kiełpino Górne) (Gdańsk) - 21 głosów