Dyspozycja do Toccaty i Fugi
Posty 1 - 3 z 3
Witam. Mógłby mi ktos pomóc? Chciałbym się dowiedzieć jakimi głosami najlepiej wykonać Toccate i Fuge d-moll Bacha. Proszę o pomoc. Oto link do instrumentu na którym chciałbym to zagrać. Jest tam podana cała jego dyspozycja.
https://musicamsacram.pl/instrumenty/opis/2123-Dobrodzien-Kosciol-Sw-Marii-Magdaleny
Musiałbyś przesłuchać sobie jakiegoś wykonania, polecam: https://youtu.be/8LBULq6Wg-E Może dłuższe mordenty na początku, błąd tekstowy przy końcówce i autorska kadencja trochę wybiegają poza oczekiwania, ale wyjąwszy te drobnostki jest to dobre wykonanie.
Po co to? Ano po to, byś podzielił sobie utwór na części "forte" i "mezzopiano" (chyba, że instrument jest wyposażony w Setzer, wtedy można lepiej pokombinować). Dlatego, że tego utworu nie gra się raczej na jednej dyspozycji. Przynajmniej fugę rozpoczyna się na łagodniejszej "mezzopiano" (od początku fugi aż do łącznika po 6 przeprowadzeniu, taki fragment tuż przed 7 przeprowadzeniem w pedale, w głosie najwyższym jest wtedy tryl - od tego momentu do końca możesz jechać forte).
Tak więc ja bym to rejestrował tak:
Forte
Haupt
Prinzipal 8'
Rohrfloete 8'
Oktave 4'
Blockfloete 4'
Quinte 2 2/3'
Oktave 2'
Mixtur 5x
Schwell
Geigenprinzipal 8'
Holzgedackt 8'
Traversfloete 4'
(Sesquialter 2x - opcjonalnie, zależy jak brzmi)
Schwiegel 2'
Mixtur 4x lub Quinte 1 1/3' albo jedno i drugie - wszystko zależy od tego, jak to brzmi i czy jest wyraźna różnica pomiędzy sekcjami manuałowymi; musisz sam rozeznać, bo ja nie znam tych organów
Pedal
Tu możesz dać wszystkie głosy, ewentualnie bez Trompete 8'. Zależy od głośności tego głosu.
Połączenia: Schwell-Haupt, Haupt-Pedal
Mezzopiano
Haupt
Tak samo jak w Forte, bez Quinte 2 2/3' i Mixtur 5x.
Schwell
Tak samo jak w Forte, bez Mixtury, Sesquialtery i Quinty.
Pedal
Subbass 16'
Oktavbass 8'
Gedacktbass 8'
Połączenia: Haupt-Pedal
Musiałbyś przesłuchać sobie jakiegoś wykonania, polecam: https://youtu.be/8LBULq6Wg-E Może dłuższe mordenty na początku, błąd tekstowy przy końcówce i autorska kadencja trochę wybiegają poza oczekiwania, ale wyjąwszy te drobnostki jest to dobre wykonanie.
Po co to? Ano po to, byś podzielił sobie utwór na części "forte" i "mezzopiano" (chyba, że instrument jest wyposażony w Setzer, wtedy można lepiej pokombinować). Dlatego, że tego utworu nie gra się raczej na jednej dyspozycji. Przynajmniej fugę rozpoczyna się na łagodniejszej "mezzopiano" (od początku fugi aż do łącznika po 6 przeprowadzeniu, taki fragment tuż przed 7 przeprowadzeniem w pedale, w głosie najwyższym jest wtedy tryl - od tego momentu do końca możesz jechać forte).
Tak więc ja bym to rejestrował tak:
Forte
Haupt
Prinzipal 8'
Rohrfloete 8'
Oktave 4'
Blockfloete 4'
Quinte 2 2/3'
Oktave 2'
Mixtur 5x
Schwell
Geigenprinzipal 8'
Holzgedackt 8'
Traversfloete 4'
(Sesquialter 2x - opcjonalnie, zależy jak brzmi)
Schwiegel 2'
Mixtur 4x lub Quinte 1 1/3' albo jedno i drugie - wszystko zależy od tego, jak to brzmi i czy jest wyraźna różnica pomiędzy sekcjami manuałowymi; musisz sam rozeznać, bo ja nie znam tych organów
Pedal
Tu możesz dać wszystkie głosy, ewentualnie bez Trompete 8'. Zależy od głośności tego głosu.
Połączenia: Schwell-Haupt, Haupt-Pedal
Mezzopiano
Haupt
Tak samo jak w Forte, bez Quinte 2 2/3' i Mixtur 5x.
Schwell
Tak samo jak w Forte, bez Mixtury, Sesquialtery i Quinty.
Pedal
Subbass 16'
Oktavbass 8'
Gedacktbass 8'
Połączenia: Haupt-Pedal
Szybka odpowiedź