Dyspozycja do Toccaty i Fugi

Dyspozycja do Toccaty i Fugi

Posty 1 - 3 z 3


Posługa: Inna
Miasto: Dobrodzień
Offline
2017-01-02 15:57:06  

Witam. Mógłby mi ktos pomóc? Chciałbym się dowiedzieć jakimi głosami najlepiej wykonać Toccate i Fuge d-moll Bacha. Proszę o pomoc. Oto link do instrumentu na którym chciałbym to zagrać. Jest tam podana cała jego dyspozycja.


https://musicamsacram.pl/instrumenty/opis/2123-Dobrodzien-Kosciol-Sw-Marii-Magdaleny





Posługa: Organista
Miasto: Chojnice
Offline
2017-01-16 16:50:55  

Musiałbyś przesłuchać sobie jakiegoś wykonania, polecam: https://youtu.be/8LBULq6Wg-E Może dłuższe mordenty na początku, błąd tekstowy przy końcówce i autorska kadencja trochę wybiegają poza oczekiwania, ale wyjąwszy te drobnostki jest to dobre wykonanie.


Po co to? Ano po to, byś podzielił sobie utwór na części "forte" i "mezzopiano" (chyba, że instrument jest wyposażony w Setzer, wtedy można lepiej pokombinować). Dlatego, że tego utworu nie gra się raczej na jednej dyspozycji. Przynajmniej fugę rozpoczyna się na łagodniejszej "mezzopiano" (od początku fugi aż do łącznika po 6 przeprowadzeniu, taki fragment tuż przed 7 przeprowadzeniem w pedale, w głosie najwyższym jest wtedy tryl - od tego momentu do końca możesz jechać forte).


Tak więc ja bym to rejestrował tak:



Forte


Haupt


Prinzipal 8'
Rohrfloete 8'
Oktave 4'
Blockfloete 4'
Quinte 2 2/3'
Oktave 2'
Mixtur 5x


Schwell


Geigenprinzipal 8'
Holzgedackt 8'
Traversfloete 4'
(Sesquialter 2x - opcjonalnie, zależy jak brzmi)
Schwiegel 2'
Mixtur 4x lub Quinte 1 1/3' albo jedno i drugie - wszystko zależy od tego, jak to brzmi i czy jest wyraźna różnica pomiędzy sekcjami manuałowymi; musisz sam rozeznać, bo ja nie znam tych organów


Pedal


Tu możesz dać wszystkie głosy, ewentualnie bez Trompete 8'. Zależy od głośności tego głosu.


Połączenia: Schwell-Haupt, Haupt-Pedal


Mezzopiano


Haupt


Tak samo jak w Forte, bez Quinte 2 2/3' i Mixtur 5x.


Schwell


Tak samo jak w Forte, bez Mixtury, Sesquialtery i Quinty.


Pedal


Subbass 16'
Oktavbass 8'
Gedacktbass 8'


Połączenia: Haupt-Pedal


 



Błogosławieni uprawiający muzykę, albowiem oni niebo na ziemię sprowadzają.


Posługa: Organista
Miasto: Chojnice
Offline
2017-01-16 16:51:18  

Musiałbyś przesłuchać sobie jakiegoś wykonania, polecam: https://youtu.be/8LBULq6Wg-E Może dłuższe mordenty na początku, błąd tekstowy przy końcówce i autorska kadencja trochę wybiegają poza oczekiwania, ale wyjąwszy te drobnostki jest to dobre wykonanie.


Po co to? Ano po to, byś podzielił sobie utwór na części "forte" i "mezzopiano" (chyba, że instrument jest wyposażony w Setzer, wtedy można lepiej pokombinować). Dlatego, że tego utworu nie gra się raczej na jednej dyspozycji. Przynajmniej fugę rozpoczyna się na łagodniejszej "mezzopiano" (od początku fugi aż do łącznika po 6 przeprowadzeniu, taki fragment tuż przed 7 przeprowadzeniem w pedale, w głosie najwyższym jest wtedy tryl - od tego momentu do końca możesz jechać forte).


Tak więc ja bym to rejestrował tak:



Forte


Haupt


Prinzipal 8'
Rohrfloete 8'
Oktave 4'
Blockfloete 4'
Quinte 2 2/3'
Oktave 2'
Mixtur 5x


Schwell


Geigenprinzipal 8'
Holzgedackt 8'
Traversfloete 4'
(Sesquialter 2x - opcjonalnie, zależy jak brzmi)
Schwiegel 2'
Mixtur 4x lub Quinte 1 1/3' albo jedno i drugie - wszystko zależy od tego, jak to brzmi i czy jest wyraźna różnica pomiędzy sekcjami manuałowymi; musisz sam rozeznać, bo ja nie znam tych organów


Pedal


Tu możesz dać wszystkie głosy, ewentualnie bez Trompete 8'. Zależy od głośności tego głosu.


Połączenia: Schwell-Haupt, Haupt-Pedal


Mezzopiano


Haupt


Tak samo jak w Forte, bez Quinte 2 2/3' i Mixtur 5x.


Schwell


Tak samo jak w Forte, bez Mixtury, Sesquialtery i Quinty.


Pedal


Subbass 16'
Oktavbass 8'
Gedacktbass 8'


Połączenia: Haupt-Pedal


 



Błogosławieni uprawiający muzykę, albowiem oni niebo na ziemię sprowadzają.

Szybka odpowiedź