Basilique Sacré-Cœur Paris (woj. île-de-france)

Prawa część prospektu

Prawa część prospektu

Opis Instrumentu

Organy pierwotnie zbudowane dla barona Alberta de l’Espée do jego pałacu Ilbarritz (południowo-zachodnia Francja) w miejscowości Biarittz. W 1915 roku organy zostały kupione i translokowane do bazyliki Najświętszego Serca Jezusowego. Stąd też nietypowa skala instrumentu (jak na tamte czasy): manuały C-c4, pedał C-g1. Przy przenosinach nieznacznie zmieniono prospekt organów. Instrument jest zakwalifikowany do klasy Monumentu historycznego. Pozytyw na balustradzie chóru jest atrapą zasłaniającą kontuar. Głos Flûte 32' i Bombarde 32' realnej długości.

Instrument podzielony w całości na strony C i Cis. Traktura dla manuału I: Dźwignia Barkera, dla całej reszty mechaniczna. Połączenia mechaniczne.

Zespoły brzmieniowe w środku instrumentu są bardzo logicznie rozplanowane, co daje wiele miejsca dla organmistrza i bezproblemowy dostęp do wszystkich części w organach. 

Budowniczy
Aristide Cavaillé-Coll
Rok zakończenia budowy
1898
Liczba głosów
78
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
mieszana
Traktura rejestrów
mechaniczno-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
Grand-Orgue Positif expressif Récit expressif Solo expressif 
1. Montre 16'1. Quintaton 16'1. Bourdon 16'1. Diapason 8'1. Flûte 32'
2. Bourdon 16'2. Principal 8'2. Diapason 8'2. Flûte harmonique 8'2. Soubasse 32'
3. Gambe 16'3. Flûte harmonique 8'3. Flûte traversière 8'3. Octave 4'3. Flûte 16'
4. Montre 8'4. Cor de nuit 8'4. Bourdon 8'4. Flûte octaviante 4'4. Soubasse 16'
5. Flûte harmonique 8'5. Salicional 8'5. Viole de gambe 8'5. Octavin 2'5. Violonbasse 16'
6. Bourdon 8'6. Flûte 4'6. Voix céleste 8'6. Cornet VIII6. Quinte 10 2/3'
7. Viole da gambe 8'7. Dulciane 4'7. Octave 4'7. Fourniture II-V7. Flûte 8'
8. Salicional 8'8. Octavin 2'8. Flûte octaviante 4'8. Clarinette 16'8. Bourdon 8'
9. Prestant 4'9. Cornet V9. Doublette 2'9. Trompette 8'9. Violoncelle 8'
10. Viole 4'10. Carillon III10. Plein Jeu III-V10. Cor anglais 8'10. Tierce 6 2/5'
11. Nasard 2 2/3'11. Basson 16'11. Bombarde 16'11. Tuba magna 16' *11. Quinte 5 1/3'
12. Doublette 2'12. Trompette 8'12. Trompette harmonique 8'12. Tuba mirabilis 8' *12. Septime 4 4/7'
13. Cornet V13. Cromorne 8'13. Basson-Hautbois 8'13. Cor harmonique 4' *13. Corno dolce 4'
14. Fourniture V14. Voix humaine 8'14. Clairon harmonique 4'14. Bombarde 32'
15. Cymbale IV15. Bombarde 16'
16. Bombarde 16'16. Basson 16'
17. Trompette 8'17. Trompette 8'
18. Clairon 4'18. Clairon 4'
Pomoce
Pos./G.O., Réc./G.O., Solo/G.O., Réc./Pos., Solo/Pos., Solo/Réc., G.O./Ped., Pos./Ped., Réc./Ped., Solo/Ped.
Połączenia Sub: G.O., Pos., Réc., Solo.
Połączenia Super: Récit, Réc/Ped.
Wszystkie połączenia w formie dźwigni nożnych
*) głosy horyzontalne (chamades)
Przypisy
Tremolo Positif, Tremolo Récit, Tremolo Solo,
Włączniki (wentyle) dla każdego zespołu brzmieniowego,
Włączniki inne (w formie dźwigni nożnych): Jeux de combinasion G.O., Jeux de combinasion Pos., Jeux de combinasion Réc., Jeux de combinasion Ped., Chamades Solo, Flûte 32' et Bombarde 32'.
Solo, strona Cis

Solo, strona Cis

Dźwignia Barkera, powyżej jedno z połączeń oktawowych

Dźwignia Barkera, powyżej jedno z połączeń oktawowych

Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Kazimierz Salik
Źródło: Oględziny własne, rozmowa z tytularnym organistą. Zdjęcia własne autora opisu.


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:12:22

Kościół Wniebowzięcia NMP (polski) (Paris) - 19 głosów
Église Saint-Paul-Saint-Louis (Paris) - 40  (33 ) głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!