Kościół św. Wacława Krzanowice (woj. śląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Kościół parafialny w Krzanowicach koło Raciborza wzmiankowany był już w 1288 roku. W przeciągu swojej historii ulegał wielu zniszczeniom i przebudowom. Pożar z 1913 r. zniszczył doszczętnie kościół, w którym znajdowały się wtedy organy Adolfa Alexandra Lummerta, organmistrza wrocławskiego; wtedy postanowiono o budowie nowej świątyni. Nowy kościół został poświęcony w 1915 roku. Wkrótce po poświęceniu kościoła przystąpiono do budowy organów, którą zlecono nyskiej firmie organmistrzowskiej Berschdorf. Niestety, nowy instrument przez kilka dziesięcioleci swojej egzystencji został prawie całkowicie zniszczony przez drewnojady. Ogromny wysiłek parafian z Krzanowic wraz z ich proboszczem związany z odbudową instrumentu (m.in. szczegółowe odwzorowanie wiatrownic, rozwiązań technicznych oraz menzur piszczałek), pozwolił po 6 latach prac organmistrzowskich, przywrócić instrumentowi pełną sprawność techniczną oraz historyczne brzmienie. Remont wykonała firma organmistrzowska M. Nawrot & Synowie z Wronek. Po ukończeniu remontu w 2012 roku odbył się koncert inauguracyjny w wykonaniu dr. Bogusława Raby, została także nagrana i wydana płyta w ramach cyklu "Organy Śląska Opolskiego" pt. "Fantasia silesiana".

Inskrypcja na miechu wskazuje, że do prac przy instrumencie przystąpił Paul Berschdorf już w 1915 roku. Są to organy o wiatrownicach stożkowych. Zasobnikiem powietrza w instrumencie jest miech magazynowy, dwufałdowy z dwoma podawaczami. Stół gry wbudowany jest we front szafy organowej. Prospekt organów jest jednosekcyjny, neobarokowy, eklektyczny.

Budowniczy
Paul Berschdorf
Rok zakończenia budowy
1915
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
43
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Principal 16'1. Bordun 16'1. Principalbass 16'
2. Principal 8'2. Hornprincipal 8'2. Violon 16'
3. Doppelflöte 8'3. Violine 8'3. Subbas 16'
4. Hohlflöte 8'4. Flöte 8'4. Dulciana 16'
5. Gamba 8'5. Liebl. Gedeckt 8'5. Echobass 16'
6. Gemshorn 8'6. Portunal 8'6. Octavbass 8'
7. Quintatön 8'7. Salicet 8'7. Cello 8'
8. Dolce 8'8. Aeoline 8'8. Flautbass 8'
9. Octave 4'9. Vox coelestis 8'9. Quintbass 10 2/3'
10. Rohrflöte 4'10. Geigen Principal 4'10. Posaune 16'
11. Fugara 4'11. Flaut Travers 4'
12. Octave 2'12. Viola 4'
13. Quinte 2 2/3'13. Harmonia aetherea 3-4 fach
14. Terz 1 1/3'14. Clarinette 8'
15. Cornet 4 fach15. Oboe 8'
16. Mixtur 4-5 fach
17. Fagott 16'
18. Trompete 8'
Pomoce
2 wolne kombinacje
Połączenia: Oberoctavkoppel im I.Manual; Unteroctavkoppel im I.Manual; Manualkoppel II/I; Oberoctavkoppel II/I; Unteroctavkoppel II/I; Oberoctavkoppel im II.Manual; Pedalkoppel mit I.Manual; Pedalkoppel mit II.Manual
Stałe kombinacje : Piano, Fortissimo, Mezzoforte, Forte, Tutti
Włączniki pod I manuałem : Register; Cresc. ein; Koppel ab.; Zungen ab.; Piano-pedal; Calcant
Dźwignie nożne: Crescendo (wskaźnik po lewej stronie manuału); Schweller (wskaźnik po prawej stronie manuału)
Stół gry

Stół gry

Zbliżenie prospektu

Zbliżenie prospektu








Opracował(a): Mariusz Wycisk
Źródło: Organy Śląska Opolskiego vol. 8 "Fantasia silesiana" Ambiente


Ostatnia modyfikacja: 2018-12-07 17:08:49


Zaloguj się, aby dodać komentarz!