Kościół NMP Królowej Polski Bedoń (woj. łódzkie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy sprowadzone z tzw. Ziem Odzyskanych i zmontowane ok. 1950 r. przez Stanisława Krukowskiego z Piotrkowa Trybunalskiego. Piszczałki pochodzą z różnych warsztatów. Ok. 2000 r. wymieniono stół gry na używany pochodzenia niemieckiego, a w 2017 r. Rafał Hac z Lipiec Reymontowskich dobudował w pedale głos Bartpfeife (używany pochodzenia niemieckiego) oraz zainstalował nowy miech i dmuchawę. Nazwy głosów na manubriach nie odpowiadają rzeczywistej dyspozycji instrumentu, dlatego zaproponowano nazewnictwo oparte na sygnaturach na piszczałkach oraz analizie brzmienia. Wiatrownice stożkowe. Piszczałki manuałów na wspólnej wiatrownicy. Jeden miech pływakowy oraz dmuchawa elektryczna ulokowane w szafie organowej. Stół gry wolnostojący; grający siedzi przodem do prezbiterium.

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.

Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
10
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Mixtur 1 1/3' 4f.11. Gedackt 8'41. Subbass 16'
2. Oktav 4'2. Salizional 8'52. Zartbass 16'7
3. Nachthorn 4'23. It. Prinzipal 4'63. Oktavbass 8'
4. Spitzflöte 8'34. [brak manubrium]4. Choralbass 4'
5. Prinzipal 8'5. Cimbel
Pomoce
Połączenia: I-Pedal, II-Pedal, Manualk. II-I
Urządzenia dodatkowe: Wolna kombinacja, Pianopedal, Tremolo (brak)
Rejestr zbiorowy: Tutti
Przypisy
1) jest 2 2/3' 1-2f.: C 2 2/3', c 2 2/3'+2'
2) jest Gedeckt 8'
3) jest Salicional
4) jest Flöte 4' drewniany otwarty, później metalowy koniczny
5) jest Gemshorn
6) jest Aeoline 8'
7) jest Bartpfeife 8' metalowy koniczny
Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Paweł Pasternak
Źródło: ks. A. Pietrzyk, "Działalność organmistrzowska Stanisława i Stefana Krukowskich", Lublin 1988


Ostatnia modyfikacja: 2018-07-16 19:37:53


Zaloguj się, aby dodać komentarz!