Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego Lublin (woj. lubelskie)

Opis Instrumentu

Organy zainstalowane w sali koncertowej Filharmonii Lubelskiej są dziełem znanej i cenionej szeroko, działającej od 1820 r. w Poczdamie firmy Alexander Schuke. Projekt dyspozycji nstrumentu wykonał szef firmy Matthias Schuke, a ostateczny kształt brzmieniowy konsultował ówczesny organista Filharmonii Robert Brodacki. Organy mają 51 głosów (w tym 10 językowych), 3 manuały i pedał, mechaniczną trakturę gry i elektryczny system sterowania rejestrami, a ogólna liczba piszczałek wynosi 3904. Dużym udogodnieniem dla wykonacwy są 64 wolne kombinacje typu Setzer (wykonane przez firmę Heuss, a wykorzystujące pamięć elektroniczną), które dają możliwość szybkich zmian całych planów brzmieniowych za pomocą jednego tylko przycisku. Wałek crescendo pozwala uzyskiwać płynne zmiany dynamiczne poprzez stopniowe dołączanie lub odłączanie wszystkich głosów organów, natomiast zamknięcie jednej z sekcji instrumentu (Schwellwerk) w pudle ekspresyjnym i umieszczenie jej w tylnej wnęce umożliwia subtelne cieniowanie barw sterowanych z III manuału. Całość dopełnia efektownie, ale i bardzo praktycznie zaprojektowany i wykonany prospekt organów, który z jednej strony stanowi piękny, centralny akcent dekoracyjny estrady, z drugiej zaś – poprzez podwieszenie instrumentu na stalowym stelażu – w minimalnym stopniu zmniejsza jej powierzchnię użytkową. Od strony artystycznej kształt brzmieniowy został pomyślany tak, aby z równym powodzeniem można było wykonać stylowo dawną muzykę francuską i niemiecką, jak też późnostylowo dawną muzykę francuską i niemiecką, jak też późnoromantyczną i współczesną literaturę francuską, która z racji częstego posługiwania się bardzo wysublimowanymi zestawami barw stawia organom i organistom stosunkowo największe wymagania. Także podłączenie poszczególnych sekcji instrumentu do odpowiednich manuałów (Schwellwerk – III, Unterwerk – II, Hauptwerk - I) służy możliwości wykonywania jak najszerszego wachlarza literatury organowej w sposób maksymalnie wierny.

Budowniczy
Alexander Schuke
Rok zakończenia budowy
1997
Stan instrumentu
Dobry
Liczba głosów
51
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Hauptwerk Unterwerk Schwelwerk 
1. Gedackt 16'1. Gedackt 8' 1. Bordun 16'1. Principal 16'
2. Principal 8'2. Quintadena 8' 2. Geigenprincipal 8'2. Subbaß 16'
3. Gambe 8' 3. Principal 4'3. Spillpfeife 8' 3. Octavbaß 8'
4. Rohrflöte 8' 4. Blockflöte 4' 4. Salicional 8'4. Gedacktbaß 8'
5. Octave 4' 5. Flötenschwebung 4'5. Geigenschwebung 8' 5. Cello 8'
6. Spitzflöte 4' 6. Sesquialtera 2f. 6. Fugara 4' 6. Octave 4'
7. Quinte 2 2/3'7. Octave 2'7. Rohrflöte 4' 7. Gemshorn 4'
8. Octave 2' 8. Gemshorn 2' 8. Nassat 2 2/3' 8. Mixtur 5f.
9. Cornett 3-5f. 9. Nassat 1 1/3'9. Piccolo 2' 9. Posaune 16'
10. Mixtur 5f.10. Octave 1' 10. Terz 1 3/5' 10. Trompete 8'
11. Scharf 4f.11. Scharff 4f.11. Mixtur 6f.11. Clairon 4'
12. Trompete 8' 12. Dulcianregal 8' 12. Fagott 16'
13. Krummhorn 8' 13. Oboe 8'
14. Vox humana 8'
15. Schalmei 4'
Pomoce
Połączenia:.II-I, III-I,III-II, I-P, II-P, III-P
Urządzenia dodatkowe: wałek crescendo; szafa ekspresyjna manuału III; 64 (8x8) wolnych kombinacji typu Setzer; włącznik rejestrów do crescendo; wyłącznik głosów językowych.
Rejestr zbiorowy: Tutti







Opracował(a): Michał Kopyciński

Ostatnia modyfikacja: 2018-04-25 07:49:14

Kościół św. Józefa (OO. Karmelitów Bosych) (Lublin) - 11 głosów
Bazylika św. Stanisława Biskupa Męczennika (OO. Dominikanów) (Lublin) - 20 głosów
Archikatedra św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty (Lublin) - 41 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!