Historia organów w kościele farnym w Świdnicy zaczyna się w 1494 roku, kiedy świdnicki organmistrz Anton Kysener zbudował tam instrument. Niestety spłonął on w wyniku pożaru w 1532 roku. Został odbudowany pięć lat później. Umowa z 15 listopada 1582 roku dostarcza nam informacji na temat zmian i modyfikacji, których wykonawcą był Adam Kunisch. Organmistrz zainkasował kwotę 200 talarów, za którą zobowiązał się przeprowadzić remont i unowocześnienie stojącego tam instrumentu. Odbioru dokonali organiści z Nysy, którzy efekty prac ocenili jako dobre. W latach 1679-1680 Adam Tille, jezuicki brat zakonny, przeprowadził ostatni remont tych organów.
Obecny prospekt organowy jest dziełem organmistrza Siebera z Brna, który na początku XVIII wieku zbudował zupełnie nowe organy. Miały one 43 głosy, trzy manuały oraz pedał. Hauptwerk i Pedał były umieszczone w dwóch bliźniaczych szafach, natomiast Rück-Positiv w balustradzie, a Brustwerk w kontuarze, jak w bliźniaczych organach Siebera w Wiedniu. Dyspozycja zachowała się w dokumentach z 1757 roku i przedstawiała się następująco:
Rückpositiv | Hauptwerk | Brustwerk | Pedal |
Prinzipal 4 | Prinzipal 8 | Prinzipal 2 | Prinzipal 16 |
Copula major 8 | Bordun-Flöte 16 | Copula major 8 | Bordunbaß 16 |
Copula minor 4 | Quintadena 8 | Copula minor 4 | Subbaß offen 16 |
Octava 2 | Salizional 8 | Nasat 3 | Subbaß gedackt 16 |
Quinta 1½ | Gamba 8 | Octava 1 | Octava 8 |
Tertia ¾ | Fugara 8 | Rauschquinte 1 fach | Bordunbaß 8 |
Sedezima 1 | Octava 4 | Zimbel 2 fach | Quinta 6 |
Mixtur 3 fach | Feldflöt 4 | Superoctava 4 | |
Posaune 8 | Nachthorn 4 | Cornett 8 | |
Quinta 3 | Posaune 16 | ||
Super Octava 2 | Trompet 8 | ||
Quintadezima 1½ | |||
Sedezima 1 | |||
Sesquialtera 1½ | |||
Mixtur 6 fach | |||
Zimbel 3 fach |
Tremulant
Sperrventil
Chorton
Krótka oktawa
4 miechy jednofałdowe
W 1908 roku firma Schlag und Söhne wybudowała nowy instrument, zachowując ze starych organów kilka głosów. Zmieniono wiatrownice na stożkowe, trakturę na pneumatyczną oraz kontuar. Rozbudowano również dwie szafy organowe, Rück-Positiv pozostawiono niemy, podobnie jak cały prospekt. Organy Schlaga mają według dyspozycji 43 głosy realne, trzy manuały o skali C-f3, pedał o skali C-d1 oraz jeden miech magazynowy. W instrumencie brakuje jednak dwóch głosów (Trompete 8' manuału I i pedału). Ponieważ rzeczywista liczba głosów (41) widnieje w katalogu firmy, być może jest to stan oryginalny.
W roku 1978 organy przeszły remont przeprowadzony przez Theodora Böhmego. Zmieniono wówczas dwa głosy III manuału (Fugara 8' jest teraz 4', Gemshorn 4' jest teraz 2').
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Trompete 8' | 1. Bordun 16' | 1. Lieblich Gedeckt 16' | 1. Principal-Bass 16' |
2. Mixtur 4-5fach | 2. Geigen-Principal 8' | 2. Flöten-Principal 8' | 2. Violon 16' |
3. Cornett 1-3fach | 3. Gemshorn 8' | 3. Fugara 4' | 3. Gamben-Bass 16' |
4. Quinte 2 2/3 u. Octave 2' | 4. Salicet 8' | 4. Doppelflöte 8' | 4. Subbas 16' |
5. Octave 4' | 5. Portunal 8' | 5. Aeoline 8' | 5. Violoncello 8' |
6. Flöte 4' | 6. Flöte 8' | 6. Vox coeles. 8' | 6. Flautbass 8' |
7. Gedeckt 8' | 7. Rohrflöte 4' | 7. Travers-Flöte 4' | 7. Octavbass 8' |
8. Hohlflöte 8' | 8. Octave 4' | 8. Gemshorn 2' | 8. Quinte 10 2/3 |
9. Schalmei 8' | 9. Progress. harm. 2-3fach | 9. Echo-Mixtur 2-4fach | 9. Octave 4' |
10. Gambe 8' | 10. Klarinette 8' | 10. Trompete 8' | |
11. Principal 8' | 11. Posaune 16' | ||
12. Principal 16' |
Ostatnia modyfikacja: 2018-02-02 11:11:05