Kościół NMP Królowej Polski (nowy) Gdynia (pomorskie)

Prospekt od strony prezbiterium

Prospekt od strony prezbiterium

Opis Instrumentu

Instrument został zbudowany przez firmę Gebrüder Rieger z Jägerndorfu dla kościoła protestanckiego w szwedzkiej miejscowości Mora i sygnowany jest jako opus 1761 (według katalogu 1771). Ukończony został w 1912 roku. W Szwecji użytkowany był do roku 1965, następnie, zastąpiony przez większy instrument, został zdeponowany w kościelnych magazynach. W drugiej połowie lat 80. pozyskany dla kościoła Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gdyni. Zachowany został oryginalny stół gry z oryginalnym, szwedzkim nazewnictwem rejestrów. Projektantem prospektu jest szwedzki architekt Fredrik Falkenberg. Prospekt posiada charakter neobarokowy i jest zdobiony ornamentami i złoceniami. Pomimo niewątpliwych walorów architektonicznych jest to prospekt niepasujący do wnętrza kościoła powstałego w latach 80. XX wieku. 

Instrument ma dwa miechy: jeden wraz z dmuchawą w obrębie szafy organowej, drugi dobudowany przed prospektem. Bezpośrednio za prospektem umieszczone zostały głosy przynależące do sekcji manuału I, a za nimi znajduje się sekcja manuału II. Piszczałki głosów pedałowych rozmieszczone po bokach wiatrownic manuałowych oraz za sekcją manuału II. 

Zakres klawiatur: manuały C-g3, pedał C-f1

Instrument jest generalnie w dostatecznym stanie technicznym. Najpilniej remontu wymaga oryginalny stół gry oraz piszczałki głosów językowych. Instrument jest umieszczony na małym chórze muzycznym w bocznej nawie, co utrudnia prace konserwacyjne oraz jest wizualnie nieestetyczne (widoczne od prezbiterium nieosłonięte rzędy piszczałek), natomiast architektura i akustyka kościoła nie pozwala na ukazanie pełni możliwości brzmienia instrumentu.


Budowniczy
Rieger
Opus
1761
Rok zakończenia budowy
1912
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
28  (26)
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Principal 16'1. Borduna 16’1. Principal 16’
2. Trumpet 16'2. Basetthorn 8’2. Subbas 16’
3. Principal 8'3. Rörflöjt 8’3. Borduna 16’
4. Dubbelflöjt 8’4. Salicjonal 8’4. Basun 16’
5. Flöjt harmonik 8’5. Violin 8’5. Violoncell 8’
6. Dolce 8’6. Voix celeste 8’ *6. Borduna 8’
7. Gamba 8’7. Klarinet 8’7. Kvinta 12' [10 2/3']
8. Trumpet 8’8. Flöjt oktaviant 4’
9. Oktava 4’9. Waldflöjt 2’
10. Flöjt 4’
11. Oktava 2’
12. Mikstur 3 chor.
Pomoce
Połączenia: Super I, II-I, Sub II-I, I-Ped., II-Ped.
Urządzenia dodatkowe: Wyłącznik wszystkich rejestrów (nieczynny)
Tremolo man. I (nieczynne), Tremolo man. II
Wyłącznik głosów językowych
Żaluzja manuału II
Wałek crescendo (nieczynny)
Trzy rzędy wolnych kombinacji
Kombinacje stałe (piano, mezzoforte, forte, tutti)
Przypisy
*) odzywa się Violin 8'
Stół gry

Stół gry

Wałek crescendo oraz dźwignia żaluzji

Wałek crescendo oraz dźwignia żaluzji

Piszczałki sekcji manuału I

Piszczałki sekcji manuału I

Piszczałki sekcji manuału II

Piszczałki sekcji manuału II

Basun 16' pomiędzy kratownicą podwieszoną do sufitu

Basun 16' pomiędzy kratownicą podwieszoną do sufitu

Dodatkowy miech

Dodatkowy miech

Instrument w swojej pierwotnej lokalizacji w Mora

Instrument w swojej pierwotnej lokalizacji w Mora






Źródło
http://organy.art.pl/instrumenty.php?instr_id=783
Oględziny własne
Fotografie ze zbiorów autora
Informacje o historii instrumentu pozyskane z korespondencji mailowej z pastorem kościoła w Mora oraz: https://www.svenskakyrkan.se/mora/mora-kyrka
Autor
Krzysztof Marchlewski


Ostatnia modyfikacja: 2021-03-30 21:29:03

Kościół Przemienienia Pańskiego (Gdynia) - 21 głosów
Kościół nowoapostolski (Gdynia) - 5 głosów
Kościół Świętej Rodziny (Gdynia) - 20 głosów