Sanktuarium św. Jana Pawła II Kraków (woj. małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Prace przy budowie instrumentu rozpoczeły się od razu po podpisaniu umowy 25 czerwca 2014 roku. Przez pierwsze kilka miesięcy tworzono projekt całego instrumentu, następnie przystąpiono do produkcji wszystkich elementów w zakładzie. Prace w zakładzie trwały około 10 miesięcy.  

8 lutego 2016 r. rozpoczęto instalację intrumentu w świątyni. Prace montażowe trwały 7 tygodni, a kolejne 6 poświęcono intonacji i strojeniu. W sumie budowa instrumentu trwała prawie 2 lata.

14 czerwca 2016 r. odbył się oficjalny odbiór instrumentu przeprowadzony przez Archidiecezjalną Komisję Muzyki Kościelnej w Krakowie. Instrument uzyskał bardzo pozytywne opinie.

Organy zostały zbudowane zgodnie z założeniami brzmieniowymi (szeroko pojętym brzmieniu romantycznym), a projekt architektoniczny został sporządzony przy współpracy z architektem Andrzejem Mikulskim, projektantem całej świątyni. Instrument jest wotum dziękczynnym narodu za osobę i dzieło św. Jana Pawła II.

Instrument został poświęcony podczas uroczystej konsekracji świątyni w dniu 16 października 2016 roku, której dokonał metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz. Również w tym dniu odbył się inaguracyjny koncert organowy w wykonaniu Łukasza Walczyka.

Stół gry jest wbudowany w cokół szafy organowej. Grający siedzi plecami do prezbietrium.

Skala manuałów: C-c4; skala pedału: C-g1.

Budowniczy
Dariusz Zych
Rok zakończenia budowy
2016
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
52
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Schwellwerk Récit Expressif 
1. Principal 16'1. Geigenprincipal 8’1. Bourdon 16’1. Contrabass 32'
2. Principal 8'2. Doppelflöte 8’2. Flûte harmonique 8'2. Principal 16'
3. Hohlflöte 8'3. Salicional 8'3. Bourdon 8'3. Subbass 16’
4. Gambe 8'4. Aeoline 8'4. Gambe 8'4. Zartbass 16’
5. Gedackt 8'5. Unda maris 8’5. Voix céleste 8’5. Violon 16'
6. Octave 4'6. Fugara 4’6. Flûte octaviante 4’6. Octavbass 8'
7. Spitzflöte 4'7. Flöte 4'7. Praestant 4’7. Cello 8’
8. Quinte 2 2/3’8. Sesquialtera 2x8. Nazard 2 2/3'8. Bassflöte 8’
9. Octave 2’9. Piccolo 2’9. Octavin 2’9. Choralbass 4'
10. Cornett 5x10. Harmonia Aetheria 3x10. Tierce 1 3/5’10. Posaune 16’
11. Mixtur 5x11. Oboe 811. Plein Jeu 3-6x11. Trompete 8’
12. Trompete 16'12. Klarinette 8'12. Basson 16'
13. Trompete 8’13. Trompette harm. 8’
14. Hautbois 8’
15. Voix humaine 8'
16. Clairon 4'
Pomoce
Połączenia: I/P, II/P, III/P, Sup III/P, Sub II/I, II/I, Super II/I, Sub III/I, III/I, Sup III/I, Sub II, Sup II, III/II
Tremolo manuału II
Tremolo manuału III
Żaluzja manuału II
Żaluzja manuału III
Setzer
Crescendo
Stół gry

Stół gry

System powietrzny i mechanika manuału I

System powietrzny i mechanika manuału I

Piszczałki manuału III

Piszczałki manuału III

Piszczałki manuału III

Piszczałki manuału III








Opracował(a): Dariusz Zych
Źródło: Prace przy budowie instrumentu (2014 - 2016)


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:16:05

Kościół NMP Matki Kościoła (Prądnik Biały) (Kraków) - 29 głosów
Kościół Najświętszego Imienia Maryi (pijarów – Rakowice) (Kraków ) - 13 głosów
Kościół Stygmatów św. Franciszka z Asyżu (OO. Franciszkanów-Reformatów - Bronowice Wielkie) (Kraków) - 27 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!