Kościół Ducha Świętego Opawa (woj. ostravsky)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Pierwszy znany instrument w tym kościele został wybudowany w 1761 roku przez Josepha Sebastiana Staudingera. Miał 2 manuały oraz 19 głosów. Był remontowany m.in. przez Karla Kuttlera z Opawy w 1860 roku. W 1895 r. firma braci Rieger wybudowała nowy instrument. Przez lata był on wielokrotnie przebudowywany, w wyniku czego uzyskał mieszaną trakturę gry i rejestrów (m.in. część manuału I była mechaniczna, a część pneumatyczna, zaś manuał II był sterowany pneumatycznie). Z czasem organy znajdowały się w coraz gorszym stanie. Ostatecznie postanowiono zbudować nowy instrument wykorzystujący zabytkową szafę (w tym celu nieco przesuniętą) oraz część piszczałek z instrumentu Riegera, posiadający 34 głosy, mechaniczną trakturę gry oraz podwójną (mechaniczną i elektryczną) traktrurę rejestrów. Prace te powierzono firmie Vaclava Smolki. Instrument powstał w latach 1995-2002. Jest utrzymany w stylistyce barokowej, łączącej elementy stylu południowoniemieckiego oraz francuskiego. Na uwagę zasługuje fakt, iż całkowicie nowa szafa pozytywu doskonale wizualnie łączy się z zabytkową szafą z 1895 roku.

Miech pływakowy, wiatrownice klapowo-zasuwowe, wysokość stroju 442 Hz przy 18oC (Werckmeister III). Instrument ogółem posiada 2422 piszczałek.

Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.

Budowniczy
Vaclav Smolka
Rok zakończenia budowy
2002
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
34
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Zadní pozitiv Hlavní stroj Horní stroj 
1. Kryt 8' [metal]1. Principál 16'1. Principál 8' [dąb]1. Principál 16'
2. Principál 4'*2. Principál 8'*2. Salicionál 8'2. Subbas 16' **
3. Flétna trubicová 4' [rurflet]3. Flétna trubicová 8'3. Principál 4'3. Oktávbas 8'
4. Oktáva 2'4. Roh kamzičí 8' [gemshorn]4. Flétna 4' [koniczna]4. Burdon 8'
5. Kvinta 1 1/3'5. Oktáva 4'5. Nasard 2 2/3' [koniczny]5. Oktáva 4'
6. Cimbál 4x 1'6. Fugara 4'6. Flétna 2'6. Flétna 4' [wąskomenzurowana]
7. Roh křivý 8'7. Kvinta 2 2/3'7. Tercie 1 3/5'7. Pozoun 16' [świerk, pełnej długości]
8. Oktáva 2'8. Mixtura 4x 1'
9. Mixtura 4-5x 1 1/3'9. Hoboj 8'
10. Trompeta 8'
11. Kornet 4x diskant 4' (od c1)
Pomoce
Połączenia: I/II, III/II, I/P, II/P, III/P
320 wolnych kombinacji, Crescendo (0-32)
Tremolo manuału I
Tremolo manuału III
Przypisy
*) częściowo w prospekcie
**) C-F bas akustyczny 8' (otwarty) + 5 1/3' (kryty)
Stół gry

Stół gry

Zbliżenie prospektu

Zbliżenie prospektu

Rejestry II i III manuału

Rejestry II i III manuału

Fragment sekcji pedału - widoczne najniższe piszczałki subbasu (bas akustyczny) i pryncypału (oba głosy pochodzą z poprzedniego instrumentu)

Fragment sekcji pedału - widoczne najniższe piszczałki subbasu (bas akustyczny) i pryncypału (oba głosy pochodzą z poprzedniego instrumentu)

Dmuchawa elektryczna

Dmuchawa elektryczna

Sekcja pozytywu (manuał I)

Sekcja pozytywu (manuał I)








Opracował(a): Daniel Strządała
Źródło: Sehnal J., "Barokní varhanářství na Moravě" Díl 1. varhanáři, Brno 2003
strony: http://varhany.krnov.net oraz http://www.varhany.net
Oględziny własne


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:56

Miejski Dom Kultury im. Petra Bezruča (Opawa) - 43  (42 ) głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!