Bazylika archikatedralna św. Stanisława Kostki Łódź (łódzkie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zostały wybudowane na miejscu organów Dominika Biernackiego, które uległy zniszczeniu w pożarze katedry (rok 1971). Instrument ufundowały episkopaty Niemiec i Austrii.

Organy o dyspozycji uniwersalnej, konstrukcyjnie nawiązują do historycznych instrumentów epoki baroku. Wiatrownice podzielone na strony C i Cis. Rozmieszczenie sekcji:

  • pedał w dwóch wieżach pedałowych po bokach szafy (w prospekcie Prinzipal 16'),
  • zespół brzmieniowy Hauptwerku (manuał I) w centralnej części szafy (w prospekcie Prinzipal 8'),
  • pozytyw (manuał II) umieszczony w dwóch bliźniaczych szafach na balustradzie chóru (w prospekcie Praestant 4'),
  • Schwellwerk (manuał III) w najwyższej części szafy (nad Hauptwerkiem), z żaluzją umieszczoną za prospektem (w prospekcie Prinzipal 8'),
  • Brustwerk (manuał IV) umieszczony jest tuż nad stołem gry, w szafie ekspresyjnej.

Prospekt symetryczny, wyposażony w obudowę stolarską. Piszczałkami umieszczone w wieżyczkach na wypukłych lub wklęsłych gzymsach. 

Pierwotnie w organach była zainstalowana elektropneumatyczna traktura rejestrów z czterema wolnymi kombinacjami. W czasie generalnego remontu katedry przy okazji dokonano także remontu organów, którego częścią była między innymi zmiana traktury rejestrów na elektryczną z systemem Setzer.

Parafia katedralna ma podpisaną umowę z firmą organmistrzowską Andrzeja Sutowicza. Umowa zobowiązuje wykonawcę do comiesięcznego przeglądu organów wraz ze strojeniem, co owocuje bardzo dobrym stanem instrumentu.


Budowniczy
Wolfgang Eisenbarth
Opus
195
Rok zakończenia budowy
1978
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
58
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
Hauptwerk Positiv Schwellwerk Brustwerk 
1. Prinzipal 16'1. Koppel 8'1. Rohrdegeckt 16'1. Liebl. Gedackt 8'1. Prinzipal 32' *
2. Prinzipal 8'2. Quintadena 8'2. Prinzipal 8'2. Salicional 8'2. Prinzipal 16'
3. Amorosa 8'3. Praestant 4'3. Flute harm. 8'3. Holzflöte 4'3. Subbass 16'
4. Gemshorn 8'4. Blockflöte 4'4. Gamba 8'4. Prinzipal 2'4. Oktavbass 8'
5. Octave 4'5. Nasat 2 2/3'5. Viola celeste 8'5. Quinte 1 1/3'5. Ged. flöte 8'
6. Rohrflöte 4'6. Schwegel 2'6. Weitprinzipal 4'6. Cimbel 3x 1/2'6. Choralbass 4'
7. Quinte 2 2/3'7. Terz 1 3/5'7. Dulzflöte 4'7. Vox humana 8'7. Rohrpfeife 2'
8. Oktave 2'8. Flageolett 1'8. Waldflöte 2'8. Basszink 3x 5 1/3'
9. Cornett 5x 8'9. Scharff 4x 2/3'9. Terzsept. 1 3/5' + 1 1/7'9. Mixtur 5x 2 2/3'
10. Grossmixtur 5x 2'10. Holzdulzian 16'10. Fourniture 5x 1 1/3'10. Bombarde 32'
11. Kleinmixtur 4x 1'11. Cromorne 8'11. Basson 16'11. Posaune 16'
12. Trompete 16'12. Trompete 8'12. Trompete 8'
13. Trompete 8'13. Franz. oboe 8'13. Clarine 4'
14. Clairon 4'
Pomoce
Połączenia: I/P, II/P, III/P, IV/P, II/I, III/I, IV/I, III/II, IV/II
Setzer, crescendo, żaluzja manuału III (sterowana elektrycznie), żaluzja manuału IV, Tremulant II, Tremulant III, Tremulant IV
Przypisy
*) kryty, właściwie Majorbas 32'
Stół gry

Stół gry

Zbliżenie prospektu (Brustwerk i Hauptwerk)

Zbliżenie prospektu (Brustwerk i Hauptwerk)

Piszczałki pozytywu

Piszczałki pozytywu

Bombarde 32'

Bombarde 32'






Źródło

Oględziny własne

Autor
Kazimierz Salik


Ostatnia modyfikacja: 2024-02-15 15:06:53

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy barokowe (Łódź) - 37 głosów
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy symfoniczne (Łódź) - 66 głosów
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – sala nr 2 (Łódź) - 22  (20 ) głosów