Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy symfoniczne Łódź (woj. łódzkie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Innowacyjny projekt budowy organów w Filharmonii Łódzkiej został przygotowany przez prof. Ludgera Lohmanna, wybitnego organistę i profesora Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie. Polegał on na zbudowaniu dwóch niezależnych od siebie instrumentów, barokowego oraz romantycznego (symfonicznego) z odmiennymi dyspozycjami, rozwiązaniami technicznymi, a także strojem. Koncepcja ta umożliwia organistom stylowe granie muzyki danych epok z jak największą wiernością oryginałowi.

Organy symfoniczne są dziełem warsztatu Riegera w Schwarzach w Austrii. Zajmują prawą część platformy organowej oraz dwa wysunięte do przodu segmenty boczne platformy, przez co niejako „otaczają” organy barokowe. Jego konstrukcja wewnętrzna wzorowana jest na wybranych instrumentach różnych romantycznych szkół, zaś parametry brzmieniowe umożliwiają współpracę ze współczesną orkiestrą symfoniczną i pomagają w stylowej interpretacji dzieł organowych powstałych w epoce dojrzałego romantyzmu i epokach późniejszych.
Instrument posiada ok. 3200 piszczałek, jest wyposażony w mobilny stół gry.

Trakura elektryczna z wiatrownicami klapowo-zasuwowymi. Dmuchawy elektryczne zasilają powietrzem miechy magazynowe.

Skala manuałów: C-c4; skala pedału: C-g1.

Budowniczy
Rieger
Rok zakończenia budowy
2015
Liczba głosów
66
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
Hauptwerk Positiv (im Schweller) Schwellwerk Solo 
1. Principal 16'1. Bourdon 16'1. Viola 16'1. Melodia 8' ***, ****1. Majorbass 32'
2. Principal 8'2. Principal 8'2. Gedackt 16'2. Tuba sonora 8' ***2. Principalbass 16'
3. Diapason 8'3. Doppelflöte 8'3. Geigenprincipal 8'3. Subbass 16'
4. Flûte harm. 8'4. Fernflöte 8'4. Flûte trav. 8'4. Violon 16'
5. Gemshorn 8'5. Salicional 8'5. Cor de nuit 8'5. Harmonikabass 16'
6. Viola di Gamba 8'6. Unda maris 8'6. Viol d'orchestre 8'6. Gedacktbass 16'
7. Dolce 8'7. Quintatön 8'7. Aeoline 8'7. Octavbass 8'
8. Octave 4'8. Octave 4'8. Vox coelestis 8'8. Violoncello 8'
9. Spitzflöte 4'9. Flauto amabile 4'9. Geigenoctave 4'9. Bassflöte 8'
10. Quinte 2 2/3'10. Nazard 2 2/3'10. Salicet 4'10. Octave 4'
11. Octave 2'11. Flautino 2'11. Flûte oct. 4'11. Contraposaune 32'
12. Mixtur major IV-V 2'12. Terz 1 3/5'12. Octavin 2'12. Posaune 16'
13. Cornet V 8'13. Piccolo 1' 13. Echo Cornet III 2 2/3'13. Trompetenbass 8'
14. Trompete 8'14. Mixtur minor IV 1 1/3'14. Progression 2' III-V14. Clarine 4'
15. Aeoline 16' **15. Basson Hautbois 8'
16. French Horn 8'16. Voix humaine 8'
17. Clarinette 8'
Bombarde (floating section)*
19. Bombarde 16'
20. Trompette harm. 8'
21. Clairon harm. 4'
Pomoce
Połączenia:
II-I 8', III-I 8', IV-I 8', II-I 4', III-I 4', IV-I 4', II-I 16', III-I 16'
III-II 8', IV-II 8, II 16', III-II 16', III-II 4'
III 16', III 4'
IV 4'
Bo-I, Bo-II, Bo-III, Bo-IV
I-P 8', II-P 8', III-P 8', IV-P 8', III-P 4', IV-P 4'
3 dowolne połączenia (dowolne sekcje o dowolny interwał)
Tremulant II, Tremulant III
Rieger Setzersystem:
(możliwość zapisywania ustawień dla 10 użytkowników, 1000 kombinacji, możliwość nagrania i zapamiętania 250 utworów, 4x programowalne crescendo, Tutti, Sostenuto, Sequenzschaltung, funkcja kopiowania, funkcja powtarzania oraz wyłącznik generalny)
Rieger Stimmsystem
Rieger Aufnahme- und Wiedergabesystem
MIDI
Przypisy
*) sekcja nie ma przypisanego żadnego manuału
**) głos wolnowibrujący, fisharmoniowy
***) na wysokim ciśnieniu
****) o brzmieniu fletu harmonicznego
Stół gry

Stół gry

Widok na prospekty organów barokowych i symfonicznych

Widok na prospekty organów barokowych i symfonicznych








Opracował(a): Daniel Strządała
Źródło: Oględziny własne
Strony internetowe: http://filharmonia.lodz.pl, http://organy.lodz.pl oraz http://www.rieger-orgelbau.com


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:20

Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – organy barokowe (Łódź) - 37 głosów
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – sala nr 2 (Łódź) - 22  (20 ) głosów
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów – pozytyw (Łódź) - 5 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!