Kościół św. Jakuba Większego, Apostoła Obra (woj. wielkopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy wybudowała w roku 1967 firma Bader. Zostały zakupione z kościoła ewangelickiego w miejscowości Calw pod Stuttgartem. 17 lipca 2008 roku rozpoczęto montaż organów w Obrze. Wiatrownice zbudowane są z drewna mahoniowego i dębowego. Miech pływakowy. Każda wiatrownica posiada miech wyrównawczy.

Zanim w 2008 r. postawiono obecny instrument, w kościele stały organy firmy Sauer (opus 1509) z 1935 roku (informacje na temat budowniczego czerpię z własnych poszukiwań i ustaleń). Nie zachował się oryginalny stół gry - pozostały z niego tylko wyłączniki rejestrowe i wskaźnik stopnia otwarcia szafy ekspresyjnej. Instrument ten miał także "bogatą" historię. Dwukrotnie zmieniano trakturę. Oryginalna to pneumatyczna. W latach 90. XX w. przerobiono ja na elektromagnetyczną, co nie sprawdziło się i po kilku latach powrócono do oryginału - niestety instrument bardzo na tym ucierpiał. Wszystkie prace pochłonęły dużą ilość pieniędzy, więc z braku środków finansowych rezultat ostatniej przebudowy nie był zadowalający. Nie użyto już ołowianych rurek, a plastikowe, co również okazało się chybionym pomysłem, nie powrócono do oryginalnego stołu gry i klawiatur (które nb. zachowały się!!!). Wykorzystano natomiast plastikowe klawiatury. Kilka lat grałem na tym instrumencie i praktycznie nie było sytuacji, gdzie nie trzeba by odblokowywać zawieszonego głosu etc... Świetny instrument popadł w ruinę. Dodam, że głosy były kapitalne, doskonale komponowały się z barokowym wnętrzem świątyni, czego niestety teraz powiedzieć nie można.

Instrument trafił do Obry po 1945 r. (do dziś zagadką jest jaki instrument stał przed wojną, źródła i wspomnienia straszych parafian wskazują na 40 głosowy instrument jakieś niemieckiej firmy)  z protestanckiego kościoła z Kargowej.

Myślę, że warto podać dyspozycję tych organów.

Traktura: pneumatyczna

Liczba głosów: 19

Pomoce: 

Jedna wolna kombinacja, Piano, Forte, Tutti, Tremolo

Połączenia: I/II, Pedał/I, Pedał/II

Szafa ekspresyjna

 

Manuał I Manuał II Pedał
1. Bourdon 16' 1. Krumm-horn 8' 1. Posaune 16'
2. Prinzipal 8' 2. Salicional 8' 2. Subbas 16'
3. Gemshorn 8' 3. Rohrflote 8' 3. Oktav-bass 8'
4. Gedackt 8' 4. Fugara 4' 4. Choral-bass 4'
5. Oktave 4' 5. Flauto 4'  
6. Super-oktave 2' 6. Quinte 2 2/3'  
7. Mixtur 3-4f. 7. Waldflote 2'  
  8. Terz 1 3/5'  

 

 

 

Budowniczy
Bader
Rok zakończenia budowy
1967
Liczba głosów
23
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Prinzipal 8'1. Gedackt 8'1. Subbass 16'
2. Spitzgedackt 8'2. Salizional 8'2. Zartbass 16'
3. Octave 4'3. Harfprinzipal 4'3. Octave 8'
4. Rohrflöte 4'4. Nasat 4'4. Gemshorn 4'
5. Waldflöte 2'5. Octave 2'5. Choralbass 4 fach 4'
6. Mikstur 4 – 5 fach 6. Terz-sept. 2 fach6. Fagot 16'
7. Dulcian 16'7. Quintflöte 1 1/3'
8. Gemshornlein 1'
9. Schaff 4 fach 2/3'
10. Kopftrompete 8'
Pomoce
Połączenia: Man. II-I, Pedał-I, Pedał-II
Dwie wolne kombinacje
Wolna kombinacja pedałowa
Wyłączniki głosów języczkowych
Szafa ekspresyjna
Tuttti Tremolo w II manuale
Stary instrument - prospekt

Stary instrument - prospekt

Stary instrument - kontuar

Stary instrument - kontuar

Wnętrze instrumentu

Wnętrze instrumentu

Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Krzysztof Tomiak
Źródło: K. Tomiak, Qui cantat bis orat, [w:] Jakubowy szlak 2009 (3), s. 4-5.


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:11:03

Kościół św. Walentego (Obra) - 4 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!